مزایا و معایب تکنولوژی در کلاس درس
مزایا و معایب فناوری در کلاس درس همیشه مورد بحث بوده است.وقتی به کلاس درس فکر می کنیم، ممکن است برخی از ما تصاویر کلاسیکی از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود در ذهنمان گیر کرده باشد، البته اگر تجربیات گذشته مان نباشد. در ذهن خود، احتمالاً هنوز معلمی را می بینید که نام خود را روی یک تخته سیاه، یک مداد، کاغذ، و یک کتاب درسی ۵۰۰ صفحه ای استفاده شده روی میز شما می نویسد . از سوی دیگر، بسیاری از کسانی که در مدارس هوشمند بودند نمی توانند کلاسی را بدون استفاده از نوعی فناوری تصور کنند. آنها در کلاسهایی با تلویزیون یا پروژکتور بزرگ شدند تا فرآیند تدریس را از هر جهت سادهتر کنند. امروزه، بیشتر تکالیف روزانه مدرسه با رایانه و تبلت انجام میشود و دانشآموزان میتوانند کتابهای درسی خود را دانلود کنند.
بیایید عمیقتر به مزایا و معایب استفاده از فناوری در کلاسهای درس بپردازیم . از کودکانی که در این محیط آموزشی مدرن آموزش می بینند چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟ چگونه ما به عنوان مربی می توانیم چنین تغییری را در نحوه یادگیری کودکان در مدرسه بپذیریم؟
جوانب مثبت و منفی فناوری در کلاس درس
این مقاله اغلب به نحوه تعامل دانش آموزان با فناوری در کلاس درس خلاصه می شود. با سنجیدن جوانب مثبت و منفی، فناوری را در کلاس درس در مورد پنج دسته بحث خواهیم کرد: ارتباط دانش آموز و معلم، ردیابی عملکرد، همکاری و مشارکت، ایجاد مهارت برای آینده، و مشارکت کلی.
ارتباط دانش آموز و معلم
هنگامی که دانش آموزان در کنار معلم خود احساس راحتی می کنند، عملکرد کلی آنها منعکس کننده این موضوع است. در ارتباط با دانش آموز و معلم، راه های ارتباطی باید همیشه باز باشد. بچه ها اگر احساس کنند با مربی خود ارتباط دارند، سؤالات بیشتری می پرسند و بیشتر مشارکت می کنند. بچه ها با دانستن اینکه معلمشان در کنار آنهاست، احساس می کنند بهتر می توانند بر هر مانع تحصیلی غلبه کنند.
فناوری به معلمان کمک می کند تا با سبک های مختلف یادگیری سازگار شوند
مزیت اصلی استفاده از فناوری در کلاس این است که معلمان می توانند برنامه های درسی را متناسب با سبک یادگیری هر دانش آموز تنظیم کنند. هر بچه ای متفاوت است. برخی از آنها بیشتر از دیگران بصری هستند. امروزه میتوان به دانشآموزان خاصی این فرصت را داد تا آنچه را که از طریق برنامههای نرمافزاری فعلی روی تبلتها یا رایانهها آموختهاند، نشان دهند. اگر برخی از دانشآموزان ترجیح میدهند هنگام یادداشتبرداری نقاشی بکشند، شاید ایجاد اینفوگرافیک دیجیتال برای آنچه یاد گرفتهاند سرعت بیشتری برای دانشآموزان شما باشد. روشهای بیشماری وجود دارد که در آنها میتوان درسها را از طریق روشهای آموزش ترکیبی و تعدیلشده به سبک یادگیری تدریس کرد. دانش آموزان و معلمان راه های بیشتری نسبت به قبل برای یادگیری و آموزش دارند.
معلمان از طریق فناوری بادانش آموزان ارتباط پیدا می کنند
امروزه فناوری بیشتر از هر بخش دیگری از زندگی کودکان را در بر می گیرد. معلمان و دانش آموزان از دستگاه های هوشمند استفاده می کنند. پیادهسازی فناوری در کلاس به دانشآموزان و معلمان اجازه میدهد تا از طریق برخی از تجربیات یادگیری مشترک با هم ارتباط برقرار کنند. البته استفاده از وب سایت ها و برنامه های خاص در مدرسه برای اهداف آموزشی خواهد بود. با این وجود، استفاده از سایتهایی که بچهها معمولاً از آنها استفاده میکنند – مانند یوتیوب، فیسبوک یا اینستاگرام – و استفاده از آنها در برنامه درسی هفته احتمالاً به دانشآموزان کمک میکند تا معلمان خود را با دیدی متفاوت و قابل دسترستر ببینند.
ردیابی عملکرد
معلمان تمام تلاش خود را برای تجزیه و تحلیل پیشرفت دانش آموزان خود انجام می دهند زیرا انجام این کار به آنها امکان می دهد برنامه های درسی خود را در صورت لزوم تنظیم کنند. اگر همه خوب کار کنند، معلمان می توانند به مرحله بعدی بروند. از سوی دیگر، اگر بسیاری از بچه ها عقب بمانند، معلمان می توانند سرعت کار را کاهش دهند و به حوزه های مشکل در بین دانش آموزان خود بپردازند. فن آوری جدید در کلاس درس می تواند این فرآیند را سریعتر و تعاملی تر کند.
ردیابی داده های عملکرد آسان تر می شود
پلتفرمهای متعددی که در همه جا برای کلاسهای درس در دسترس هستند، که از تجزیه و تحلیل دادهها استفاده میکنند. تکالیف و تستهای روزانه که از طریق پلتفرمهای یادگیری آنلاین انجام میشود، میتواند به معلمان چیزهای زیادی در مورد دانشآموزانشان بگوید. نمرات دیجیتال ذخیره میشوند و معلمان میتوانند بر اساس آن امتیازات، تفکیک مناطق مشکل را ببینند. با اطلاعات بسیار زیادی که تنها با چند کلیک در دسترس است، اکنون معلمان می توانند بهتر مشکلات دانش آموزان و همچنین سطوح عملکرد خاص کلاس را مشخص کنند.
قبل از شروع واقعی ترم مدرسه، آشنایی دانش آموزان با موضوعات تحت پوشش را می توان از طریق این پلتفرم های نرم افزاری آزمایش کرد. نتایج حاصل از آزمون اولیه می تواند به معلمان کمک کند تا برنامه های درسی خود را به خوبی تنظیم کنند. سایر سیستمهای پاسخگویی دانشآموزان، مانند نظرسنجی آنلاین، میتوانند حتی اطلاعات بیشتری را در اختیار معلمان قرار دهند. فناوری مورد استفاده در کلاس های درس به این روش برای معلمان بسیار مؤثر است.
کارایی بهبود می یابد
وظایف بسیاری وجود دارد که معلمان در پشت صحنه انجام می دهند که به یک کلاس کمک می کند تا کلاس را روان اجرا کند. با ردیابی عملکرد دانش آموزان، معلمان باید داده های دانش آموزان خود را به طور منظم جمع آوری و ارزیابی کنند. قبل از استفاده منظم از فناوری رایانه در کلاس، معلمان مجبور بودند راه های کندتر و تکراری تر را شناسایی کنند. هرچه فرآیند ارزشیابی برنامه درسی کارآمدتر شود، معلمان سریعتر می توانند سازگار شوند و به دانش آموزان خود خدمات بهتری ارائه دهند.
نرم افزار ردیابی عملکرد می تواند معکوس باشد
مزایای استفاده از فناوری در کلاس به این بستگی دارد که معلمان و اساتید تا چه حد خود را با فناوری مذکور سازگار کنند. برخی از پلتفرم ها بسیاری از فرآیندهای آموزشی را ساده تر می کنند. برخی از پلتفرمها پیچیده هستند، به برنامههای نرمافزاری دیگر برای کار کردن وابسته هستند، یا فقط با سبک آموزشی معلمان تناسب ندارند. کمی کردن دادههای آزمون، آزمون و نظرسنجی دانشآموز برای ارزیابی آنچه دانشآموزان آموختهاند و کمک به دانشآموزان در بازبینی مطالبی که یاد نگرفتهاند مهم است. اما هدف نوآوری در کلاس درس باید کمک به معلمان باشد که هوشمندانه تر کار کنند، نه سخت تر.
همکاری و مشارکت
فناوری در کلاس باعث تشویق و مشارکت بیشتر دانش آموزان در کلاس می شود. برنامهها، سایتها و پلتفرمهای مخصوص کلاس که در برنامههای مدرسه هستند ، میتوانند راههای جدیدی را برای برگزاری کلاس، بهویژه برای یادگیری تعاملی ارائه دهند.
کلاس ها تعاملی تر می شوند
استفاده از فناوری در طول درس می تواند نتایج مثبتی در سطح مشارکت دانش آموزان ایجاد کند. برای مثال، استفاده از سایتهای رسانههای اجتماعی، تجربهای تعاملی را تقویت میکند. پلتفرمهای مخصوص کلاس اغلب دارای تالارهای گفتگوی شبکههای اجتماعی و همچنین سیستمهای پاسخگویی سریع هستند. دانشآموزانی که معمولاً صحبت نمیکنند، میتوانند نظر خود را از طریق یک سیستم تعامل به معلم ارائه دهند. نظرسنجی و سایر فعالیت های رایانه ای یا تبلت راه دیگری برای مشارکت فعال دانش آموزان در پایان کلاس است. در پایان، دانش آموزان دوست دارند از وسایل خود در کلاس استفاده کنند زیرا این کار آنها را هیجان زده می کند.
کار گروهی تقویت می شود
پروژه های گروهی برای ترغیب دانش آموزان به یادگیری و کار با یکدیگر به عنوان یک تیم طراحی شده است. برخی از دانش آموزان در طول تکالیف گروهی پیشرفت می کنند و افزودن فناوری نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت. دانشآموزان میتوانند از دستگاههای خود استفاده کنند و با هم برای حل مشکلات به روشهایی کار کنند که حتی ممکن است معلمان را شگفتزده کند. گروهها برای دانشآموزانی که با فناوری کمتر آشنا هستند عالی هستند، زیرا همسالان آنها میتوانند به سازگاری آنها کمک کنند. این پلتفرمهای آنلاین به کودکانی که در کار گروهی مشکل دارند، کمک میکنند زیرا میتوانند مشارکت خود را به روشهای مشخصتری نشان دهند.
وب سایت ها و نرم افزارهای بی شماری گزینه های ارائه خلاقانه تر و ترکیبی را ارائه می دهند. روزهایی که بهترین گزینه یک گروه استفاده از پاورپوینت بود گذشته است. در حالی که پاورپوینت هنوز جذابیت دارد.
فناوری می تواند کار گروهی را تضعیف کند
در حالی که فناوری می تواند همکاری و مشارکت دانش آموزان را بهبود بخشد، می تواند تأثیر معکوس نیز داشته باشد. دانش آموزان به راحتی حواسشان پرت می شود و همیشه به دنبال سرگرمی آنلاین خود به روشی هستند که در خانه عادت دارند. پارامترها باید برای تکالیف گروهی و پروژه هایی که کلاس را در کار نگه می دارند تنظیم شوند. گاهی اوقات استفاده از پلتفرم های آنلاین این کار را سخت تر از ارزش استفاده از آنها می کند.
فناوری می تواند به تعامل اجتماعی کمتر منجر شود
ابزارهای تعاملی از طریق رایانه و سایر دستگاهها میتوانند تأثیر معکوس بر همکاری و مشارکت دانشآموزان داشته باشند. کودکان در برخی موارد بیشتر از همسالان خود با یک دستگاه ارتباط برقرار می کنند. در حالت ایدهآل، ایجاد تعادل در کار دستگاه یا رایانه با کار گروهی که نیاز به تعاملات رو در رو دارد، راهی است که میتوان انجام داد.
مهارتسازی برای آینده
اکثر آنها موافقند که یکی از بهترین مزایای گنجاندن فناوری در کلاس درس، مهارت های یادگیری دانش آموزان مورد نیاز در نیروی کار است. دیگر هرگز زمانی وجود نخواهد داشت که رایانه ها، دستگاه ها و نرم افزارهای تخصصی در اکثر حرفه ها در محل کار استفاده نشوند. قرار گرفتن کودکان در معرض فناوری، به ویژه نحوه استفاده از آن، تنها در دراز مدت به نفع آنها خواهد بود.
دانش آموزان را برای آینده IT و STEM آماده می کند
اکثر بچهها به پلتفرمهای آنلاین، چه برای آموزش و چه برای تفریح، مراجعه میکنند. بخش بزرگی از آنها در مسیر شغلی در IT و زمینه های مرتبط جلوتر از منحنی خواهند بود. پیاده سازی فناوری در کلاس، با رشد این رشته، آینده ای اجتناب ناپذیر را تثبیت می کند. علاوه بر این، فیلدهای STEM به افرادی وابسته هستند که راه خود را در مورد رایانه می دانند.
دانش آموزان را برای تقاضاهای عمومی نیروی کار آماده می کند
هر کودکی روزی در زمینههای IT یا STEM کار نخواهد کرد، اما تقریباً هر کودکی باید راه خود را در مورد سیستمهای CMOS، سایتهای رسانههای اجتماعی حرفهای و سایر نرمافزارهای مخصوص کار بداند. به عنوان مثال، در اکثر دفاتری که برنامههایی نصب شدهاند، رایانه و تبلتاستفاده می شود. حتی مشاغل خانه دارای پلتفرم های خاصی هستند که افراد باید آن را بیاموزند.
برنامه های درسی مدارس مدرن و آمیخته با فناوری دانش آموزان را برای دنیای واقعی آماده می کند. این یک اثر مثبت فناوری در کلاس است.
برای آینده هر دانش آموز قابل اجرا نیست
به راحتی می توان تصور کرد که همه افراد زیر 21 سال اکنون می توانند از هر برنامه، وب سایت یا نرم افزاری که برایشان در دسترس است استفاده کنند. همچنین میتوان فرض کرد که بچههایی که در یادگیری مهارتهای کامپیوتری سریع نیستند، زمانی که به دنبال کار میگردند، به اندازه کافی پیشرفت میکنند تا نیازهای اولیه را برآورده کنند.
با این حال، همه به رایانه ها، دستگاه ها و برنامه ها علاقه ندارند. به هر دلیلی، دانشآموزان خاص ممکن است به هیچیک از آنها نپردازند و بهتر است تکالیف را به روشهای سنتیتر مطالعه و تکمیل کنند.
مشارکت کلی
فناوری کلاس ها را هیجان انگیزتر می کند
همکاری، مشارکت، استفاده از فناوری در کلاس درس میتواند یک محیط یادگیری پویا و سرگرمکننده ایجاد کند. با برنامهریزی و اجرای صحیح، بچهها برای انجام تکالیف، پرسیدن سؤال، استفاده از سیستمهای پاسخگوی پلتفرمهای آنلاین و ابراز علاقه واقعی به موضوع مورد نظر بیشتر تشویق میشوند.
به طور کلی، فناوری می تواند حواس پرت کننده باشد
هیچ راهی برای دور زدن این واقعیت وجود ندارد. در هر سناریوی کلاسی که معلم می تواند به آن فکر کند، این احتمال وجود دارد که دانش آموزان بیشتر بر روی بازی با دستگاه یا بازی با رایانه تمرکز کنند تا درس واقعی. فناوری در کلاس می تواند بیشتر با سرگرمی مرتبط باشد تا تعامل آموزشی. به عنوان مثال، برخی از ویدیوهای YouTube ممکن است کمتر برای آموزش دانشآموزان مفید باشد و بیشتر آنها را برای مدتی مشغول کند.
فناوری ممکن است به طور موثر با سرعت یادگیری مطابقت نداشته باشد
سرعت یادگیری کودکان در یک کلاس درس متوسط همیشه با نحوه دریافت اطلاعات در اینترنت یا از طریق یک پلت فرم آنلاین مطابقت ندارد. دانشآموزان برای شکلگیری افکار شناختی به زمان نیاز دارند، و موضوعاتی که نیاز به تفکر انتقادی در دنیای واقعی بیشتری دارند ممکن است به آن نرسند. دانشآموزان زمانی بهتر یاد میگیرند که استفاده از فناوری برای کلاس درس در صورت نیاز اصلاح شود. تقسیم بندی ویدیوهای طولانی تر با جلسات پرسش و پاسخ یکی از نمونه های آن است.
خلاصه
مزایا و معایب استفاده از فناوری در کلاس درس هنوز به شدت مورد بحث است. بسیاری از موارد دیگر ممکن است به نظر برسد که نوآوریهای نرمافزار رایانهای بیشتری به برنامههای درسی مدرسه راه پیدا میکنند. به نظر می رسد مزایا بیشتر از معایب است. به طور کلی، فناوری جدید به معلمان اجازه می دهد تا به دانش آموزان خود کمک کنند. با این حال، حتی اگر این مورد برای هر کودکی نباشد، به نظر نمی رسد پایانی برای گنجاندن فناوری در کلاس درس وجود داشته باشد.
منبع: atutor.ca