راهنمای انواع لامپ‌های ویدئو پروژکتور
لامپ ویدئو پروژکتور

راهنمای انواع لامپ‌های ویدئو پروژکتور

Guide to different types of projector lamps

لامپ ویدئو پروژکتور یکی از اجزای قابل تعویض آن است که بسته به عمری که برای آن تخمین زده می‌شود (به طور متوسط بین 1000 تا 2000 ساعت) باید نسبت به جایگزینی آن در موعد مناسب اقدام کنید. محاسبه هزینه‌های جاری تعویض لامپ با توجه به مقدار زمانی که طول خواهد کشید تا عمر لامپ به تعداد ساعات مشخص شده برسد کار زیاد دشواری نخواهد بود. بسته به اینکه لامپ ویدئو پروژکتور شما چند وات است و از چه نوعی از فناوری استفاده می‌کند قیمت آن متفاوت خواهد بود. میزان مصرف لامپ نیز بر عمر آن تأثیر می‌گذارد. در هر صورت، خرید لامپ هزینه‌ای است که باید آن را در هنگام خرید ویدئو پروژکتور مد نظر قرار بدهید.

برای به حداکثر رساندن عمر لامپ و به حداقل رساندن هزینه‌های جاری ویدئو پروژکتور باید لامپ ویدئو پروژکتور در محیط خشک، خنک و عاری از گرد و غبار نگهداری شود. یکی از ترفندهای رایج کمپانی‌های تولیدکننده، روشن نگه داشتن فن ویدئو پروژکتور بعد از استفاده از آن است تا زمانی که لامپ خنک شود. دقت کنید که جریان هوای ورودی و خروجی ویدئو پروژکتور به هیچ وجه نباید مسدود شود، در غیر اینصورت با ریسک سوختن لامپ یا حتی بدتر از آن روبرو خواهید شد.

روشنایی لامپ اهمیت به سزایی در کیفیت تصویر دارد؛ بنابراین نگهداری صحیح و اصولی از لامپ و اطلاع از عمر اسمی آن ضروری است. به خاطر داشته باشید که معمولاً با گذشت زمان، نور لامپ به تدریج کمتر و کمتر می‌شود.

دو نوع رایج از لامپ ویدئو پروژکتور وجود دارد: لامپ متال هالید و لامپ‌هالوژن که هر یک نقاط قوت و ضعف خاص خودش را دارد. لامپ‌های متال هالید بهتر هستند و بیشتر در ویدئو پروژکتورهای رده بالا و متوسط از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از معایب مشترک این لامپ‌ها این است که به تدریج روشنایی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ البته لامپ‌های هالوژن تا 40 تا 70 ساعت مانده به سوختنشان روشنایی خود را حفظ می‌کنند، اما حفظ روشنایی اصلی برای لامپ‌های متال هالید در بازه زمانی 1000 تا 2000 ساعت اولیه است. در تبلیغات برخی از این لامپ‌ها ادعا می‌شود که حتی تا 4000 ساعت نیز عمر می‌کنند. لامپ‌های هالوژن اگرچه ارزان‌تر هستند (تا 5 برابر ارزان‌تر)، اما در مقایسه با لامپ‌های متال هالید زرد رنگ به نظر می‌رسند و عمر کمتری هم دارند.

انواع فناوری‌های مورد استفاده در لامپ ویدئو پروژکتور

برخی از انواع فناوری‌های استفاده شده در لامپ‌های امروزی مانند متال هالید با مطالعه و بررسی تخلیه الکتریکی صاعقه شکل گرفته‌اند و همگام با پیشرفت ویدئو پروژکتورها توسعه یافته‌اند.

فناوری UHP (ULTRA HIGH PERFORMANCE)

قدرت بالا در پردازش رنگ‌ها و عمر بیشتر از 10000 ساعت از ویژگی‌های بارز این فناوری است. در فناوری UHP تخلیه الکتریکی بین الکترودهایی انجام می‌شود که در محیط حاوی بخار جیوه تحت فشار بالا قرار دارند.

فناوری قوس زنون (XENON ARC)

فناوری قوس زنون که استفاده از آن در ویدئو پروژکتورهای سینمایی رایج بوده و به فناوری UHP شباهت دارد، به خاطر روشنایی و توزیع طیفی بالا در سینماهای آی مکس (IMAX) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فناوری به جای جیوه، رابط بین الکترودها گاز زنون است و تحت فشار حدود 3000 اتمسفری قرار دارد.

فناوری NSH

این فناوری یکی از فناوری‌های رایج مورد استفاده در ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی و تجاری است. فناوری NSH مشکل فلیکر یا سوسوزدن تصویر یا اختلالات مشابه را ندارد و لامپ فرابنفش آن که تا 6000 ساعت عمر خواهد کرد روشنایی یکپارچه‌ای را ایجاد می‌کند.

فناوری P-VIP

این در واقع یکی از انواع لامپ‌های متال هالید است که روشنایی، عملکرد و عمر بسیار بالایی دارد و در پروژکتورهای مناسب برای پخش محتوای ویدئویی از آن استفاده می‌شود.

نظرات (1)

[…] توجه به نوع و کیفیتی که هر یک از انواع مختلف لامپ‌های ویدئو پروژکتور ها دارند انتظار می‌رود که تا مدت زمان نسبتاً مشخصی […]