نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به بلندگو
نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به بلندگو

نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به بلندگو

این مقاله نحوه اتصال پروژکتور به بلندگو را توضیح می‌دهد، از جمله روش‌هایی برای بلندگوهای مستقل، ساندبار و سیستم‌های سینمای خانگی.

چگونه پروژکتورها به بلندگوها متصل می شوند؟

هر پروژکتوری دارای مجموعه ورودی و خروجی منحصر به فرد خود است و می توانید بسته به تجهیزاتی که استفاده می کنید، پروژکتور را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به بلندگوها متصل کنید. تنظیمات اولیه پروژکتور معمولاً فقط شامل استفاده از بلندگوی داخلی یا اتصال مستقیم بلندگوها به پروژکتور است. در مقابل، سیستم‌های سینمای خانگی پیچیده‌تر معمولاً از یک گیرنده A/V استفاده می‌کنند که ویدیو را کنترل می‌کند و سیگنال صوتی را به بلندگوها می‌فرستد.

 رایج ترین راه های اتصال پروژکتور به بلندگوها 

بلندگوهای استریو مستقل: این گزینه ساده از یک جفت بلندگوی استریو استفاده می کند. معمولا از بلندگوهای برقی استفاده می کند.
ساندبار: این گزینه مشابهی است، زیرا ساندبار اساساً فقط مجموعه ای از بلندگوهای برقی است که در یک واحد ساخته شده اند.
بلندگوهای بلوتوث: برخی از پروژکتورها از بلوتوث پشتیبانی می کنند، در این صورت می توانید به هر بلندگوی دارای بلوتوث متصل شوید.
گیرنده A/V: این گزینه پیچیده تری است. دستگاه پخش شما، پخش کننده DVD یا Blu-ray، یا رسانه های دیگر، مانند بلندگوها، به گیرنده متصل می شود و ویدیو از گیرنده به پروژکتور شما خروجی می شود. سایر اجزاء مانند تقویت کننده نیز ممکن است درگیر باشند.

انواع اتصالاتی که برای اتصال پروژکتور به بلندگوها استفاده می شوند

اتصالات RCA: اگر پروژکتور شما دارای کانکتورهای RCA است، می توانید به بلندگوهای استریو متصل شوید. هر بلندگو به یک کابل نیاز دارد. پروژکتور شما ممکن است دارای ورودی های ویدئویی RCA باشد که یکی برای ویدئوی ترکیبی یا سه ورودی برای ویدئوی کامپوننت است.
جک صوتی استریو: این همان نوع جک صوتی است که برای چندین دهه وجود داشته است و هنوز در بسیاری از تلفن ها یافت می شود و اغلب برای هدفون استفاده می شود. یک کابل TRRS 3.5 میلی متری می تواند سیگنال استریو را به مجموعه ای از بلندگوهای مستقل یا ساندبار ارسال کند.
نوری/TOSLINK: اگر پروژکتور شما خروجی نوری یا TOSLINK دارد، می‌توانید از آن با ساندبار برای تجربه صدای فراگیر استفاده کنید. این گزینه معمولاً صدایی با کیفیت بالاتر از اتصال RCA یا TRRS ارائه می دهد.
بلوتوث: اگر بلندگوی سازگار با بلوتوث دارید و پروژکتور شما از بلوتوث پشتیبانی می کند، هیچ کابل یا قطعه اضافی برای خرید وجود ندارد. اتصال بی سیم است. با این حال، صدا از طریق بلوتوث معمولاً کیفیت پایین‌تری نسبت به گزینه‌های دیگر دارد.

نحوه اتصال پروژکتور به بلندگوهای استریو

اگر می خواهید پروژکتور خود را به بلندگوهای استریو متصل کنید، بلندگوهای برقی را که برای این منظور طراحی شده اند خریداری کنید. بلندگوهایی که به گیرنده یا تقویت کننده A/V متصل می شوند کار نمی کنند. همچنین باید بلندگوها را بررسی کنید تا ببینید از چه نوع اتصال صوتی استفاده می کنند.

اگر بلندگوها به هم وصل شده باشند، ممکن است بتوانید با یک کابل صوتی 3.5 میلی متری متصل شوید، اما بیشتر این بلندگوها به یک اتصال مجزای کانال چپ و راست RCA نیاز دارند. اگر پروژکتور شما فقط خروجی صدای 3.5 میلی‌متری دارد و بلندگوهای شما ورودی‌های RCA دارند، باید یک تقسیم‌کننده صوتی استریو 3.5 تا 2 برابری RCA بخرید.

در اینجا نحوه اتصال پروژکتور به بلندگوهای استریو آمده است:

بلندگوها را در جایی که می خواهید قرار دهید و آنها را به برق وصل کنید یا باتری ها را وارد کنید.

یک کابل صدا را به یکی از گزینه های خروجی صدا در پروژکتور خود وصل کنید.

سر دیگر کابل را به بلندگوهای خود وصل کنید.

در صورت لزوم، یک آداپتور را به کابل صدا وصل کنید. هر بلندگو ممکن است به یک کانکتور جداگانه نیاز داشته باشد.

صدا را روی پروژکتور خود تنظیم کنید.

برخی از بلندگوهای برقی باید روشن باشند و دارای کنترل صدا باشند. اگر چیزی نمی شنوید، مطمئن شوید که بلندگوها روشن هستند و خاموش نیستند.

نحوه اتصال پروژکتور به ساندبار

اتصال پروژکتور به ساندبار بسیار شبیه به اتصال به بلندگوهای استریو است، اما ممکن است یک گزینه اتصال اضافی نیز داشته باشید. علاوه بر جک صوتی استریو و کانکتورهای RCA استریو، بسیاری از ساندبارها دارای گزینه اپتیکال مانند TOSLINK هستند. اگر پروژکتور و ساندبار شما هر دو از یک اتصال اپتیکال پشتیبانی می کنند، این همان چیزی است که باید استفاده کنید. تنها استثنا این است که پروژکتور شما دارای خروجی HDMI و ساندبار شما دارای ورودی HDMI باشد.

در اینجا نحوه اتصال یک پروژکتور به ساندبار آورده شده است:

ساندبار را در جایی که می خواهید قرار دهید و آن را به برق وصل کنید.

یک کابل صدا را به یکی از گزینه های خروجی پروژکتور خود وصل کنید.

در صورت امکان از اتصال اپتیکال استفاده کنید.

سر دیگر کابل را به ساندبار خود وصل کنید.

ساندبار را روشن کنید.

صدای ساندبار را به دلخواه تنظیم کنید.

اگر پروژکتور شما یک بلندگوی داخلی با کیفیت پایین دارد، اگر پس از وصل کردن ساندبار آن را بی صدا کنید، تجربه شنیداری بهتری خواهید داشت.

نحوه اتصال پروژکتور به گیرنده A/V

چند راه مختلف برای استفاده از پروژکتور با گیرنده A/V وجود دارد. یک راه‌اندازی معمولی شامل اتصال تمام ورودی‌های صوتی و تصویری شما به گیرنده، اتصال بلندگوها به گیرنده A/V و سپس خروجی فقط ویدئو به پروژکتور از طریق HDMI است. در این تنظیمات، بلندگوها به گیرنده A/V متصل می شوند، پروژکتور به گیرنده متصل می شود، اما بلندگو و پروژکتور مستقیماً وصل نمی شوند.

در اینجا یک طرح کلی از نحوه اتصال یک پروژکتور به بلندگوها از طریق گیرنده A/V آورده شده است:

همه بلندگوهای خود را از طریق سیم بلندگو یا کابل های کواکسیال به گیرنده وصل کنید.

ورودی های صوتی و تصویری را به گیرنده خود متصل کنید، از جمله دستگاه های پخش، کنسول های بازی، پخش کننده های سی دی، پخش کننده های DVD، پخش کننده های بلوری یا هر ورودی دیگری که قصد استفاده از آن را دارید.

یک کابل HDMI را به یکی از خروجی های ویدیوی گیرنده وصل کنید.

سر دیگر کابل را به ورودی ویدیوی پروژکتور خود وصل کنید.

منبع گیرنده A/V را روی ورودی دلخواه خود و خروجی ویدیو را روی پروژکتور خود تنظیم کنید.

فرض کنید پروژکتور شما دارای برنامه های داخلی است یا می خواهید دستگاه های ورودی خود را مستقیماً به پروژکتور متصل کنید. در این صورت، می توانید یک خروجی HDMI پروژکتور خود را به ورودی HDMI گیرنده خود وصل کنید یا پروژکتور را از طریق کابل اپتیکال به گیرنده خود متصل کنید. اگر این مسیر را می روید، باید منبع گیرنده A/V را روی ورودی کمکی مناسب تنظیم کنید تا صدا از پروژکتور به گیرنده برسد.

نحوه اتصال پروژکتور به بلندگوی بلوتوث

اگر پروژکتور شما از بلوتوث پشتیبانی می کند، اتصال بلندگوی بلوتوث سریع و آسان است. با این حال، در معرض تداخل سایر وسایل الکترونیکی و بی سیم است، و کیفیت صدا معمولاً به اندازه اتصال سیمی نخواهد بود.

در اینجا نحوه استفاده از پروژکتور خود با یک بلندگوی بلوتوث آورده شده است:

بلندگوی بلوتوث را روشن کنید و حالت جفت شدن را فعال کنید.

با استفاده از منوی تنظیمات پروژکتور خود، بلوتوث را فعال کرده و بلندگو را جستجو کنید.

اتصال را بپذیرید و در صورت نیاز یک کد جفت شدن وارد کنید.

هنگامی که هر دو در آینده روشن شوند، بلندگو باید به طور خودکار به پروژکتور متصل شود.

منبع: lifewire

 

نظرات (1)

سعید

سلام اینهایی که گفتید اگر عکس هم میگذاشتید بهتر مطلب را میرساند