آیا ویدئو پروژکتور می تواند جای تلویزیون را بگیرد؟
آیا ویدئو پروژکتور می تواند جای تلویزیون را بگیرد؟

آیا ویدئو پروژکتور می تواند جای تلویزیون را بگیرد؟

تلویزیون یک وسیله اصلی در اکثر خانه های مدرن است. با این حال، خرید یک تلویزیون بزرگ مقرون به صرفه ترین راه برای افزایش اندازه صفحه نمایش شما نیست. ممکن است بخواهید در عوض سرمایه گذاری روی یک ویدئو پروژکتور را در نظر بگیرید.

استفاده از پروژکتور یک راه عالی برای بهبود تجربه تماشای شما به دلیل افزایش اندازه صفحه نمایش است. یک پروژکتور خوب به طور قابل توجهی ارزان تر از یک تلویزیون بزرگ است و می تواند تجربه تماشای شما را بسیار لذت بخش تر کند.

این مقاله تمام مزایا و معایب استفاده از پروژکتور برای تماشای تلویزیون را توضیح می دهد تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا یک پروژکتور انتخاب مناسبی برای نیازهای سرگرمی شما است یا خیر. یک پروژکتور برای همه مناسب نیست، اما ممکن است یک گزینه عالی برای شما باشد.

آیا می توان تلویزیون معمولی را روی پروژکتور تماشا کرد؟

می توانید تلویزیون معمولی را روی پروژکتور تماشا کنید. برخی از پروژکتورها به شما این امکان را می‌دهند که آزادی تماشای بیشتری نسبت به تلویزیون‌های سنتی داشته باشید، زیرا پخش ویدیوهای YouTube، برنامه‌های پخش جریانی و حتی بازی‌های ویدیویی را آسان می‌کنند.

پروژکتورها به شما این امکان را می دهند که تصاویر و فیلم ها را بر روی سطوح بزرگ پخش کنید. در حالی که مطمئناً می‌توانید فیلم و تلویزیون کابلی را روی پروژکتور تماشا کنید، پروژکتورها گزینه‌های سرگرمی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند زیرا نرم‌افزار محدودی که اغلب با صفحه‌نمایش‌های تلویزیون سنتی ارائه می‌شود محدود نمی‌شود.

پروژکتورها تصاویر را از دستگاه های دیگر مانند رایانه و تلفن همراه نمایش می دهند. این دستگاه‌ها معمولاً بسیار کاربردی‌تر از تلویزیون‌های استاندارد هستند و می‌توانند بیشتر از دیسک‌ها، کابل‌ها و سرویس‌های استریم را اجرا کنند. همچنین می‌توانید از پروژکتور برای نمایش ویدیوهای یوتیوب، بازی‌های ویدیویی و هر چیزی که می‌خواهید از طریق تلفن یا رایانه خود پخش کنید، استفاده کنید.

چرا به جای تلویزیون از ویدئو پروژکتور استفاده کنیم؟

اگر می خواهید انعطاف پذیری بیشتری در زمینه سرگرمی داشته باشید، به جای تلویزیون از پروژکتور استفاده کنید. پروژکتورها عالی هستند زیرا می توانند طیف وسیعی از رسانه ها را در مکان های مختلف نمایش دهند. این دستگاه ها به شما امکان می دهند سینمای خانگی را که همیشه می خواستید بسازید.

در حالی که سینمای خانگی گران قیمت به نظر می رسد، راه هایی وجود دارد که می توانید این رویا را بدون خالی کردن تمام کیف پول خود ممکن کنید. خرید پروژکتور اولین قدم است.

تصادفی نیست که سینماهای سنتی به جای تلویزیون های غول پیکر صفحه تخت از پروژکتورهای دیجیتال استفاده می کنند. صفحه های تلویزیون با افزایش اندازه گران تر می شوند، در حالی که یک پروژکتور طیف وسیع تری از عملکرد را با کسری از هزینه ارائه می دهد.

پروژکتورها تجربه کاربری بهبود یافته ای را ارائه می دهند. علاوه بر قابل حمل بودن و نمایش طیف وسیعی از رسانه ها، دیدن نمایش های مورد علاقه خود بر روی یک صفحه نمایش بزرگ بسیار لذت بخش تر و برای چشمان آسان تر است.

پروژکتورها نیز بسیار مقرون به صرفه تر از صفحه نمایش های تلویزیون استاندارد هستند. شما می توانید یک پروژکتور خوب 1080p با کمتر از 100 دلار پیدا کنید. این پروژکتورها اغلب یک نمایشگر تصویر بزرگتر از یک تلویزیون 75 اینچی (190.5 سانتی متری) ارائه می دهند که قیمت آن بسیار بیشتر از 100 دلار است.

اگر به دنبال سرمایه گذاری بر روی یک پروژکتور تلویزیونی قابل اعتماد و با کیفیت هستید، من این پروژکتور TMY 7500 Lumens را به دلیل مقرون به صرفه بودن و رتبه بندی خوب آن در Amazon.com توصیه می کنم. این دستگاه دارای یک صفحه نمایش پروژکتور 100 اینچی (2.5 متری) است.

معایب استفاده از پروژکتور برای تماشای تلویزیون روزمره

در حالی که استفاده از پروژکتور برای تماشای تلویزیون می تواند فواید زیادی داشته باشد، چند نکته منفی نیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

در اینجا برخی از آن نکات منفی آورده شده است:

کیفیت صدای ضعیف

استفاده از پروژکتور می تواند پیچیده باشد بیایید هر یک از این عوامل را با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار دهیم.

پروژکتورها کیفیت صوتی ضعیفی دارند. تلویزیون های استاندارد به گونه ای ساخته شده اند که دارای بلندگوهای بزرگ در هر دو طرف هستند که منجر به صدای واضح می شود.

همه پروژکتورها دارای بلندگوهای داخلی نیستند. این بدان معنی است که شما باید بلندگوها را جدا از پروژکتور خود خریداری کنید، که در مقایسه با صفحه نمایش های تلویزیون استاندارد که معمولاً دارای سیستم خروجی صوتی داخلی هستند، می تواند دردسرساز باشد.

در حالی که یک راه حل سریع خرید مجموعه ای از بلندگوهای خوب است، اما استفاده از پروژکتور به جای تلویزیون معمولی یک نقطه ضعف بزرگ است.

پروژکتورها به اندازه یک تلویزیون دوام نمی آورند

بسیاری از پروژکتورها برای استفاده بی وقفه ساخته نشده اند. این می تواند مشکل ایجاد کند زیرا بسیاری از مردم عادت دارند تلویزیون را ساعت ها در حالی که کارهای دیگر را انجام می دهند (یا حتی خواب) روشن بگذارند، که می تواند طول عمر پروژکتور را کاهش دهد.

اگر قصد دارید اغلب از یک پروژکتور استفاده کنید، بهتر است روی یک پروژکتور با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید.

استفاده از پروژکتور می تواند پیچیده باشد

یکی دیگر از معایب استفاده از پروژکتور این است که استفاده از آن می تواند بسیار پیچیده تر از تلویزیون باشد.

این به این دلیل است که پروژکتورها برای اجرا به اجزای کمی نیاز دارند. تشخیص اینکه کدام کابل برای کدام دستگاه استفاده می شود ممکن است گیج کننده باشد و همچنین می تواند اتصال کامپیوتر و بلندگوها دشوار باشد. غیرممکن نیست، اما کمی تمرین و عادت می خواهد.

آیا پروژکتورها به اندازه تلویزیون دوام می آورند؟

پروژکتورها به اندازه تلویزیون دوام نمی آورند. در حالی که تلویزیون‌ها می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند، پروژکتورها اغلب طول عمر کمتری نسبت به صفحه‌نمایش‌های تلویزیون سنتی دارند، زیرا با نرم‌افزار ارزان‌تر و مواد با کیفیت پایین‌تر نسبت به تلویزیون ساخته می‌شوند.

اگر قصد دارید از پروژکتور خود به عنوان جایگزینی برای صفحه تلویزیون خود استفاده کنید، این طول عمر کوتاه می تواند مشکل ساز شود. پروژکتورهای قدیمی که از لامپ استفاده می کنند فقط حدود 2000 ساعت کار می کنند. اگر قصد دارید هر روز ساعت‌ها از آنها استفاده کنید، احتمالاً لامپ ظرف یک سال عمرش به پایان می رسد.

خوشبختانه تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت است. تولید کنندگان شروع به استفاده از LED به جای لامپ کرده اند و طول عمر پروژکتور را تا 30000 ساعت افزایش داده اند. این بدان معناست که پروژکتورهای رده بالاتر نسبت به پروژکتورهای رده پایین بسیار بیشتر دوام خواهند آورد.

اگر می خواهید از پروژکتور به عنوان تلویزیون استفاده کنید، ممکن است لازم باشد عادات تماشای تلویزیون خود را تغییر دهید تا بیشترین بهره را از پروژکتور خود ببرید. بسیاری از مردم تمایل دارند تلویزیون را روشن نگه دارند حتی اگر به طور فعال تماشا نمی کنند، که می تواند از بین رفتن پروژکتور شما را تسریع کند.

مهم نیست چه نوع پروژکتوری می خرید، احتمالاً نمی تواند از یک تلویزیون بیشتر دوام بیاورد. با این حال، این ممکن است مشکل بزرگی نباشد زیرا به هر حال بسیاری از مردم هر چند سال یک بار تلویزیون خود را تعویض می کنند.

چگونه پروژکتورها با تلویزیون کار می کنند؟

پروژکتورها با نمایش رسانه شما روی یک سطح بزرگ با تلویزیون کار می کنند. بسته به عملکردی که پروژکتور شما ارائه می دهد، باید دستگاه دیگری مانند رایانه را از طریق بلوتوث یا کابل HDMI به پروژکتور خود متصل کنید.

از آنجایی که پروژکتورها تیونر تلویزیون داخلی ندارند و نمی توانند سیگنال های تلویزیون را بگیرند، باید از کابل HDMI برای اتصال پروژکتور به دستگاه خود استفاده کنید. مطمئن شوید پروژکتوری که می‌خرید دارای پورت HDMI باشد. همچنین اگر دستگاه شما پورت HDMI ندارد، باید از داشتن آداپتورهای کابل مناسب اطمینان حاصل کنید.

هنگامی که پروژکتور سیگنال HDMI را می خواند، می تواند رسانه سرگرمی شما را روی یک سطح پخش کند. کار کردن یک پروژکتور با تلویزیون می تواند به سادگی وصل کردن آن دو با یک کابل باشد، اما مرتب کردن صدا کمی چالش برانگیزتر است.

در اینجا چند گزینه وجود دارد که ممکن است بخواهید برای خروجی صدا در نظر بگیرید:

از بلندگوهای داخلی پروژکتور استفاده کنید: برخی از پروژکتورها دارای بلندگوهای داخلی هستند و پس از اتصال کابل HDMI، صدا را در اختیار خواهند گرفت. با این حال، کیفیت صدا ضعیف خواهد بود، بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که برای افزایش کیفیت صدا روی بلندگوهای جداگانه سرمایه گذاری کنید.
نوار صوتی را به پروژکتور وصل کنید: نوار صوتی می تواند صدای باکیفیت را از دستگاه شما ارائه دهد. نوارهای صوتی طولانی هستند و حداقل دارای دو بلندگو هستند که هم صدای استریو و هم صدای فراگیر را ارائه می دهند.
اتصال بلندگوهای خارجی: اگر می‌خواهید کیفیت صدا را افزایش دهید یا اگر پروژکتور شما گزینه‌های صوتی داخلی ندارد، اتصال بلندگوهای خارجی گزینه بسیار خوبی است.

نکات دیگر برای استفاده از پروژکتور برای تماشای تلویزیون

اتصال یک کامپیوتر به پروژکتور شما می تواند یک جایگزین عالی برای تلویزیون باشد، اما گزینه های دیگری وجود دارد که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید.

اگر جعبه کابل دارید، می توانید جعبه کابل را مستقیماً با کابل HDMI به پروژکتور خود وصل کنید.

برخی از پروژکتورها همچنین دارای پلتفرم‌های پخش داخلی مانند Apple TV هستند که به آنها امکان اجرای برنامه‌های بومی را می‌دهد. این پروژکتورها معمولاً گرانتر هستند اما به شما امکان می دهند برنامه های تلویزیونی را بدون نیاز به دستگاه دوم پخش کنید.

اگر در درجه اول به دنبال تماشای کانال های محلی هستید، می توانید از تیونر تلویزیون استفاده کنید. برای انجام این کار، تیونر را با یک آنتن وصل کنید و سپس آن را به پروژکتور وصل کنید.

نتیجه

پروژکتورها روشی عالی برای لذت بردن از رسانه های سرگرمی مورد علاقه خود بدون صرف صدها (یا هزاران) دلار برای تلویزیون صفحه تخت هستند. آنها یک جایگزین عالی برای تلویزیون استاندارد هستند.

این به این دلیل است که آنها از نظر قابلیت حمل و نوع رسانه ای که می تواند نمایش دهد، انعطاف پذیری زیادی را ارائه می دهند. شما به راحتی می توانید از پروژکتور برای تماشای فیلم  استفاده کنید و جایگزین ارزان تری است که به دلیل اندازه صفحه نمایش بزرگی که ارائه می دهد، فشار چشم را کاهش می دهد.

منبع: hometheateracademy