بررسی ویدئو پروژکتور سینمای خانگی Epson PowerLite 5040UB
بررسی ویدئو پروژکتورسینمای خانگی Epson PowerLite 5040UB

بررسی ویدئو پروژکتور سینمای خانگی Epson PowerLite 5040UB

تا همین اواخر، دو دسته کاملاً متمایز از پروژکتورها وجود داشت: 4K و بقیه. سونی در ابتدا تنها سه پروژکتور تولید کرد که در واقع می‌توانستند با کیفیت 4K با قیمت 10000 دلار در هر پاپ (یا بیشتر) نمایش داده شوند..با این حال، اکنون، همانطور که فناوری همیشه انجام می‌دهد، بالاخره قیمت یک کلاس جدید از پروژکتورها مانند Epson PowerLite Home Cinema 5040UB اندکی کاهش یافته است. این پروژکتوری است که دارای ویژگی هایی است که شرکت از آن به عنوان “بهبود 4K” یاد می کند، شکلی از ارتقاء که کیفیت را بالا می برد و هزینه ها را برای کسانی که می خواهند یک سیستم سینمای خانگی 4K دارند اما 10 هزار دلار اضافی ندارند.

بنابراین ایده ساخت بهترین پروژکتور سینمای خانگی با بودجه است.

اما چگونه بهبود 4K در برابر 4K واقعی ایستادگی می کند و آیا ارزش هزینه اضافی را دارد؟ در ادامه بررسی Epson PowerLite Home Cinema 5040UB را بخوانید تا متوجه شوید!

بررسی اجمالی
قیمت: 2999.00 دلار در آمازون
موجود: اکنون
مدل: 5040UB

خلاصه: Epson PowerLite Cinema Home 5040UB یکی از بهترین پروژکتورهای موجود در بازار امروزی است که کیفیتی نزدیک به 4K را با کسری از هزینه پروژکتورهای استاندارد 4K به شما ارائه می دهد.

مزایا

کیفیت تصویر فوق العاده در تمامی تست ها
عملکرد بازی عالی بود
کیفیت 4K در فاصله دید متوسط آشکار بود

معایب

اندازه بزرگ و حجیم
گران
داغ می شود

مشخصات Epson PowerLite Home Cinema 5040UB 3LCD

61rmngherl-_sl1500_
Amazon Rating 4.5stars-new
Screen Size 50″ – 300″
Native Resolution 1920 x 1080
Aspect Ratio 16:9
Lumens 2,500
Contrast Ratio 1,000,000:1
Refresh Rates 60Hz
3D Capable green-check-mark
Display Technology 3-chip LCD
Short Throw red-x-icon
HDMI Ports 1 2.2/MHL, 1 2.0
Onboard Speakers red-x-icon
Weight 24.3 lbs
Device Dimensions 17.7×20.5×6.7 inches
Price $2,999.00
BUY NOW

طرح

وقتی برای اولین بار Epson 5040UB، را بررسی کردم، متوجه شدم که چگونه اندازه عظیم پروژکتور ممکن است به راحتی روی یک قفسه یا میز قهوه جای نگیرد بدون اینکه مجبور باشید چند چیز را جابجا کنید.

از سوی دیگر، 5040UB ممکن است شما را مجبور کند که کل اتاق نشیمن خود را در قاب عظیم 20.5×17.7×7.6 و 24 پوندی خود سازماندهی کنید. من تا به امروز یک پایه پروژکتوری ندیده‌ام که وزن آن 24 پوند باشد، و اگرچه مطمئن هستم که تعداد کمی وجود دارند که می‌توانند از پس آن برآیند، در بیشتر موارد، انتظار دارم که این دستگاه را در مکانی بسیار مرکزی برای سینمای خانگی شما نصب کنم. طراحی واقعی اپسون زیباست، با لبه های سفید گرد و یک درب لنز کوچک که در هنگام استفاده از پروژکتور به خودی خود باز می شود. چرخش خودکار درب لنز به پروژکتور حس سینمایی و «باز شدن پرده‌ها» را بیشتر می‌کند

سخت افزار

به همان اندازه که این پروژکتور بزرگ است، گزینه های پورت را به حداقل می رساند

پروژکتور 3LCD سینمای خانگی Epson PowerLite 5040UB از فناوری تراشه 3-LCD برای ایجاد تصاویر خود با حداکثر وضوح صفحه نمایش 1920 در 1080 (با ارتقاء مقیاس 4K و HDR)، در کنار نسبت کنتراست 1,000,000:1 و امتیاز لومن استفاده می کند. با قابلیت نمایش تصویری به بزرگی 50 اینچ یا بزرگ 300 اینچ از گوشه ای به گوشه دیگر، در فاصله 32 فوتی.

برای چنین پروژکتوری، PowerLite 5040UB  دارای پورت هایی کم است، فقط HDMI 2.2،  HDMI 1.4 اسلات USB 2.0، یک mini-USB و 1 جک LAN در پشت.

رابط کاربری و تنظیمات

رابط کاربری اپسون 5040UB از آنچه که برای اولین بار در PowerLite 1440 دیدیم منحرف نمی شود. با این حال، من می گویم که از گزینه های کیستونینگ که به ما داده شده بود، به شدت ناامید شدم.

سایر پروژکتورها (مانند Optoma HD HD28DSE) شامل انتخاب کیستونینگ چهار گوشه است که بسیار برتر از کیستونینگ عمودی یک محوره ساده در 5040UB است.

برای چنین پروژکتور گران قیمتی، ما فرض می‌کردیم که این ویژگی ضروری است، اما فقدان آن ممکن است به فناوری Pixel Shift که برای بهبود 4K استفاده می‌شود ربط داشته باشد.

روشنایی/کیفیت تصویر

اپسون 5040UB از فناوری “پیکسل شیفت” برای ایجاد تصاویری با کیفیت “افزایش 4K” استفاده می کند که از یک تراشه 1080p 3LCD استفاده می کند و سپس تعداد پیکسل ها را به وضوح تقریبی 4K تغییر می دهد. متأسفانه، همانطور که در بررسی Epson VS250 SVGA 3LCD ما خواهید دید، همه اپسون ها این فناوری را ندارند.

بدون اینکه خیلی فنی باشیم، اساساً، این بدان معناست که در حالی که می‌توانید از نظر فنی با وضوحی شبیه به 4K نمایش دهید، اما در واقعیت، تنها نیمی از پیکسل‌ها یا دو برابر 1080p است.

چه بازی باشد چه فیلم، بازتولید رنگ در 5040UB عالی بود

صرف نظر از اینکه برخی از متخصصان 4K چه می‌گویند، با این حال، من شخصاً فکر می‌کردم که کیفیت اپسون 5040UB ارزش این قیمت را دارد و برخی از مجلل‌ترین و ظریف‌ترین رنگ‌ها را که تا به امروز در یک پروژکتور دیده‌ایم تولید می‌کند.

یکی از قسمت‌هایی که پروژکتور می‌توانست کمی سخت‌تر کار کند، بخش روشنایی بود. در اینجا، در فاصله 10 فوتی در تاریکی تقریباً کامل با پروژکتور که روی حالت روشن از پیش تعیین شده خود تنظیم شده است، ما امتیاز 1131 لوکس را در وسط تصویر با نرخ متغیر 900 تا 1300 لوکس در اطراف تصویر ثبت کردیم.

عملکرد بازی

همانطور که فیلم هایی مانند Zootopia در این پروژکتور خوب به نظر می رسید، بازی هایی مانند Ori و جنگل کور حتی بهتر به نظر می رسیدند.

عملکرد بازی پروژکتور در بهترین حالت خود

این بازی است که من دوست دارم از آن برای آزمایش رنگ و پاسخگویی هر دستگاه استفاده کنم زیرا جدا از اینکه یکی از زیباترین عناوینی است که در ده سال گذشته منتشر شده است، همچنین به شدت به پاسخ سریع و زمان واکنش بستگی دارد.

نرخ به روز رسانی 60 هرتز، طبق معمول، ممکن است برخی از گیمرهای هاردکور رایانه شخصی را به اشتباه بیاندازد، اما اگر اپسون را بر روی یک کنسول اجرا می کنید، چه در حال بازی آنلاین و چه غیرفعال هستید، نمی توانید متوجه مشکلات فاحش شوید.

عملکرد سه بعدی

عملکرد سه بعدی به همان اندازه خیره کننده بود که در فیلم ها و بازی ها از جنبه دوبعدی چیزها دیدیم. با این حال، زمانی که عینک را روی آن قرار دادیم، تفاوت قابل‌توجهی در تراکم پیکسلی وجود داشت.

این احتمالاً دوباره به دلیل چیزی است که تراشه 3LCD در واقع محتوایی را که نمایش می‌دهد ارتقا می‌دهد، اما بدون دانستن جزئیات فنی نحوه جابجایی پیکسل‌ها، نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم.

سر و صدا و گرما

از آنجایی که 5040UB یک دستگاهن پر سر و صدا است، جای تعجب نیست که در طول مراحل مختلف آزمایش ما، صدای و گرمای جدی تولید کند. در مورد پروژکتور سینمای خانگی Epson PowerLite 1440 که بررسی ما به تفصیل آن را توضیح می دهد، نمی توان همین را گفت.

برای خنک نگه داشتن تراشه تغییر پیکسل و لنز، فن ها باید با سرعتی در حدود 43 دسی بل کار می کردند، فقط برای اینکه دمای استراحت پروژکتور در 128 درجه فارنهایت حفظ شود.

اگر قصد دارید این پروژکتور را بدون تهویه مطبوع در اطراف اجرا کنید، در حین تماشای فیلم عاشقانه یا جلسات بازی در یک فضای بسته آماده گرم شدن محیط باشید.

صدا

وقتی صحبت از صدا به میان می‌آید، حدس می‌زنم اپسون فرض کرده است که اگر می‌توانید یک پروژکتور 2999 دلاری بخرید، احتمالاً حداقل 50 دلار دیگر برای خرید یک جفت بلندگوی دیگر مناسب خواهید داشت، زیرا هیچ صدایی برای «گفتن» در این مورد وجود ندارد.

اگر می‌خواهید صدای بیشتری داشته باشید، باید خارجی باشد، بنابراین قبل از پرداخت چند چک در این Epson، این را در نظر داشته باشید.

بسته شدن

Epson PowerLite Home Cinema 5040UB 3LCD تصاویر زیبایی با کیفیت 1080p تولید می کند که با این هزینه تقریباً نزدیک به 4K به نظر می رسند.

به هر جای دیگری نگاه کنید (مانند لیست بهترین پروژکتورهای 4K ما در سال 2019)، و خواهید دید که یک تراشه معمولی 4K حداقل 10000 دلار برای شما هزینه خواهد داشت. پروژکتور اپسون با کمی بیش از یک چهارم هزینه، بدون شک بهترین پروژکتوری است که قبلاً در گجت ریویو استفاده کرده‌ایم، اما گران‌ترین پروژکتوری نیز هست.

اگر می‌خواهید اولین نفر در بلوک خود باشید که محتوای 4K را در اندازه‌های تصویر بزرگ‌تر از 80 اینچ نمایش می‌دهد، اپسون بهترین گزینه برای انجام این کار است، بدون اینکه پیش‌پرداخت خانه را برای انجام آن انجام دهید.

منبع: gadgetreview