بررسی ویدئو پروژکتور بنکیو BenQ GP500 4K HDR
ویدئو پروژکتور بنکیو BenQ GP500 4K HDR

بررسی ویدئو پروژکتور بنکیو BenQ GP500 4K HDR

GP500، ورودی جدید 2023 در سری سینمای خانگی BenQ، ویژگی‌های زیادی را برای یک تجربه سینمایی همه‌جانبه، از جمله منبع نور LED حالت جامد، پلتفرم پخش تلویزیون Android، بلندگوهای 360 درجه،فوکوس، و به طور شگفت انگیزی دقت رنگ مناسب را فراهم می‌کند.

ویژگی های BenQ GP500

BenQ GP500 یک پروژکتور پرتاب استاندارد است که از تراشه تگزاس اینسترومنتز 0.47 اینچی DMD DLP و تغییر پیکسل چهار فاز XPR برای دستیابی به وضوح UHD (3840×2160) در ارتباط با منبع نور 4LED استفاده می کند. با ارائه HDR، درجه روشنایی 1500 انسی لومن و 20000 تا 30000 ساعت عمر منبع نور بسته به حالت منبع نور استفاده شده، GP500 دارای ویژگی های غنی است، با قیمت نسبتاً ارزان 1799 دلاری.

امکانات

پروژکتور LED GP500 4K HDR در ژانویه 2023 به عنوان ورودی جدیدی به سری سینمای خانگی BenQ وارد بازار شد. مجموعه ای از ویژگی های نسبتاً قوی از نظر عملکرد، راحتی و ویژگی های کیفیت زندگی را در اختیار کاربران قرار می دهد و طراحی جعبه مستطیلی غیر معمولی را ارائه می دهد که به یک سیستم صوتی قوی کمک می کند. ابعاد آن 10.2×10.5×7.2 اینچ (WHD) و وزن آن 11.9 پوند است، بنابراین اگرچه سبک وزن نیست، مطمئناً قابل حمل است و دارای امکانات ویژه برای تنظیم سریع است که در زیر به آنها اشاره خواهم کرد.

منبع نور

GP500 از منبع نور 4LED حالت جامد استفاده می کند تا از مزایای عدم تعویض لامپ در طول عمر پروژکتور بهره مند شود. این موتور LED منجر به زمان روشن و خاموش شدن نسبتاً سریع، درخشندگی رنگ بالا و 20000 تا 30000 ساعت عمر (بسته به استفاده) می شود که عملاً بدون تعمیر و نگهداری است. GP500 قادر به دستیابی به 1500 انسی لومن خروجی نور بر اساس مشخصات BenQ است و خوشحالم که بگویم واقعاً این ادعا را برآورده کرده است و با 1504 لومن در روشن ترین حالت تصویر ارائه می شود. حالت تصویری که با این مشخصات مطابقت دارد و با عنوان Bright برچسب گذاری شده است، دارای یک سوگیری سبز برای تصویر است، اگرچه خیلی زیاد نبود و برای مشاهده اتاق بسیار روشن مناسب است.

معماری تک‌تراشه‌ای DLP GP500 مستلزم آن است که رنگ‌ها به‌طور متوالی به تراشه تصویربرداری ارائه شوند، که این امکان را ایجاد می‌کند که با وجود نداشتن چرخه رنگ، مصنوعات افکت‌های رنگین کمان را نمایش دهند. در طول مدتی که با GP500 کار می کردم، در مواردی و بسیار کم، مصنوعات رنگین کمان را دیدم. خوشبختانه آن را بسیار کمتر و دوباره بسیار کم به آنچه که من در دیگر مدل های DLP تجربه کرده ام بود. اما اگر به این اثر حساس هستید این چیزی است که باید به خاطر داشته باشید.

همچنین، همانطور که در برخی دیگر از پروژکتورهای LED دیده ام، GP500 کنتراست نسبتاً پایینی ارائه می دهد. با وجود اینکه مشخصات ذکر شده 100000:1 FOFO (روشن/خاموش کامل) با کاهش نور منبع نور است، در واقع من تقریباً 914:1 را اندازه‌گیری کردم. این در محتوا قابل توجه است، زیرا سیاه به طور کامل سیاه ظاهر نمی شود مگر اینکه کاربر تصمیم بگیرد جزئیات سایه را خرد کند. من ترجیح دادم این کار را انجام ندهم، که منجر به ظاهر سیاهی کمی بلندتر شد. کنتراست کلی ضعیف بیشتر در محتوا با APL پایین تر (متوسط سطح تصویر) و صحنه های تاریک تر قابل توجه بود.

همانطور که ذکر شد، GP500 از تراشه 0.47 اینچی DMD DLP تگزاس اینسترومنت استفاده می کند که از نظر فنی یک دستگاه 1080p بومی است که با تغییر پیکسل های چهار فاز XPR بسیار سریع TI برای بازتولید وضوح 4K UHD (3840×2160) تقویت شده است. این یک کار فوق العاده برای بازتولید یک تصویر 4K UHD انجام می دهد و GP500 قادر بود هر تصویر آزمایشی 4K را که من روی آن نمایش می دادم به طور کامل حل کند. پروژکتور انواع سیگنال YUV و RGB را در اعماق بیت های مختلف و رنگ تا 120 هرتز بسته به وضوح می پذیرد. هنگامی که GP500 سیگنال RGB دریافت می کند، کروما 4:4:4 را در 8 بیت بازتولید می کند، در حالی که فرمت سیگنال رنگی YUV در 10 یا 8 بیت در 4:2:2 یا 4:2:0 پذیرفته می شود. این در بازتولید محتوا در فضای رنگی P3 که برای اکثر HDR استفاده می‌شود بسیار مهم است و GP500 به لطف پوشش گسترده‌ای که در فضای رنگی DCI-P3 وجود دارد، بسیار خوب عمل می‌کند.

بر اساس، GP500 دارای پوشش 97 درصدی از فضای رنگی Rec.709 و پوشش 90 درصدی فضای رنگی DCI-P3 (که BenQ از آن به عنوان CinematicColor DCI-P3 یاد می کند) دارد. اندازه‌گیری‌ها به درستی انجام شد، با خواندن Rec.709 97.7٪ در حالت‌های تصویر مانند سینما و بازی، در حالی که 99.1٪ در حالت‌های اتاق نشیمن و کاربر پوشش داده شد.

با این حال، BenQ دارای گزینه ای برای روشن کردن گستره رنگ گسترده (WCG) است که یک فیلتر رنگی را درگیر می کند که منجر به پوشش گسترده فضای رنگی DCI-P3 می شود. در این امر موفق می شود؛ هنگامی که فیلتر درگیر است، پوشش فضای رنگی DCI-P3 به 92.3% در xy 1931 و 95.9% در 1976 uv می رسد – که برای یک پروژکتور در این قیمت بسیار عالی است. استفاده از فیلتر به طور مشابه منجر به پوشش 70.14% xy و 78.99% UV فضای رنگی BT.2020 شد. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که فعال کردن WCG و فیلتر رنگ منجر به کاهش بسیار جزئی در خروجی نور می‌شود، اما از اینکه دیدم بسیار کم بود خوشحال شدم – من فقط 3.3٪ کاهش در روشنایی را اندازه‌گیری کردم. برای اطمینان از اینکه عملکرد پروژکتور در طول عمر پروژکتور برابر است، BenQ از ویژگی کالیبراسیون خودکار رنگ خود استفاده می کند. این رنگ را به همان معنا کالیبره نمی کند که یک کالیبراتور حرفه ای وارد می شود و تنظیمات را برای دقت انجام می دهد، اما به دنبال انحراف در LED ها است که در طول زمان رخ می دهد و تنظیماتی را انجام می دهد تا به طور ایده آل همیشه آن را در مشخصات نگه دارد و ارائه دهد. عملکرد مشابه در طول عمر پروژکتور. من پروژکتور را با این ویژگی هم روشن و هم خاموش اندازه گرفتم و از نظر دقت به همان اندازه بود.

لنز GP500 دارای نسبت پرتاب استاندارد 1.0-1.3:1 با زوم 1.3X است. این اجازه می دهد تا پروژکتور در فاصله 2.9 فوتی برای یک صفحه مورب 40 اینچی با استفاده از حداکثر زوم، تا 18.8 فوت در حداقل زوم برای نمایش یک تصویر مورب 200 اینچی قرار گیرد. طبق مستندات BenQ، نمایش یک تصویر مورب 100 اینچی با استفاده از حداکثر زوم به پرتاب تقریباً 7 فوت، 2 اینچ نیاز دارد. من متوجه شدم که این دقیق است، زیرا در نصب GP500 من 7 فوت، 1-5/8 اینچ را اندازه‌گیری کردم تا یک تصویر مورب 100 اینچی را نشان دهم. برای کمک به نصب و کمک به تعیین فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش دلخواه خود، می توانید از ماشین حساب پروجکشن ProjectorCentral BenQ GP500 استفاده کنید.

GP500 به روش‌های نصب معمولی BenQ مانند جلو، عقب، سقف و غیره اجازه می‌دهد. متأسفانه، این دستگاه هیچ نوع جابجایی لنز عمودی ندارد و دارای یک افست 100 درصدی نسبت به صفحه است که منجر به تراز شدن پایین تصویر با ارتفاع لنز می شود، بنابراین موقعیت یابی باید تا حد امکان با یک شماره گیری شود. ترکیبی از قرارگیری و تراز کردن از طریق سه پایه قابل تنظیم برای تنظیم شیب و زاویه. پس از نصب، GP500 روال فوکوس خودکار خود را آغاز می کند، که در واقع بسیار چشمگیر است – نتیجه اساساً عالی است و دریافت تصویری کاملاً تیز بیش از پنج ثانیه طول نمی کشد.

علاوه بر این، GP500 دارای چندین ویژگی، از جمله کیستون دو بعدی معمولی و تناسب گوشه (که تاب برداشتن گوشه است). این دو ویژگی را می‌توان برای نصب‌های کمتر ایده‌آل که در آن تنظیمات دقیق برای نمایش یک تصویر مسطح لازم است، استفاده کرد. لطفاً به خاطر داشته باشید که استفاده از تاب برداشتن تصویر دیجیتال مانند این بر یکپارچگی تصویر تأثیر می‌گذارد، اما در صورت نیاز به آنها در نصب موقت سریع، این ویژگی‌ها در دسترس شما هستند.

دو ویژگی نه چندان رایج عبارتند از Screen Fit و Object Avoidance از دوربین فوکوس و کیستون برای تشخیص سه لبه صفحه استفاده می کند و زمانی که تصویر در مرکز قرار ندارد استفاده می شود. هنگامی که فعال می شود، یک الگوی آزمایشی ظاهر می شود که قبل از اینکه تصویر را در سه مرز شناسایی شده در جای خود قرار دهد، برای تشخیص آن گسترش می یابد. در مواردی که سه بوردر شناسایی نمی‌شوند، Screen Fit سعی می‌کند اجرا شود، اما پیام شکست را برمی‌گرداند. در همین حال، Object Avoidance به چهار گوشه صفحه نگاه می کند و اگر مشخص شود که هر یک از آن گوشه ها سایه دار هستند یا با بقیه صفحه یکنواخت نیستند، اندازه تصویر تغییر می کند و برای نمایش تصویری که تداخلی ندارد تغییر اندازه می دهد. برای مثال، اگر به دیواری بتابید و پروژکتور با یک قاب عکس آویزان مواجه شود، تصویر را کوچک می‌کند تا تصویری بدون مانع ارائه شود. این ویژگی ها سهولت استفاده و انعطاف پذیری را در قرار دادن واحد، به ویژه برای نصب های موقت، فراهم می کند.

همراه با GP500، دانگل استریم Android TV 10 HDMI (QS01) BenQ است که در یک محفظه مخفی نصب می شود. نصب دانگل مستلزم برداشتن دو پیچ M3 در پشت دستگاه و کشیدن درب بالایی است که ورودی HDMI و کابل میکرو USB را برای تامین برق دانگل در معرض دید قرار می دهد. پس از نصب، ورودی Android TV در اکثر موارد به عنوان فرود پیش فرض در نظر گرفته می شود. در طول مدتی که با GP500 کار کردم، قبل از انجام تنظیمات اولیه پروژکتور، دانگل را نصب کردم، و این باعث شد که از فرآیند راه‌اندازی BenQ خارج شوم و وارد فرآیند نصب Android TV شوم. مشکل دیگری که با آن مواجه شدم این بود که در طول راه اندازی Android TV تقریباً هر 5-10 ثانیه یک پیام چشمک می زند مبنی بر اینکه برای ادامه باید راه اندازی را تمام کنم. این یک مشکل شد زیرا درست قبل از ظاهر شدن پیام روی صفحه، رابط پاسخگو نمی شد، تا زمانی که پیام دوباره ناپدید شد و کنترل را برگرداند. اما پس از تکمیل تنظیمات، من با هیچ مشکلی با دانگل مواجه نشدم و همانطور که انتظار می رفت عمل کرد، به درستی با محدوده دینامیکی محتوا مطابقت داشت و فضای رنگی صحیح را در همه موارد نمایش می داد. تنها نقطه ضعف دانگل Android TV این است که از برنامه بومی Netflix پشتیبانی نمی کند و نمی توان آن را از فروشگاه Google Play دانلود کرد. BenQ یک راه دوربرگردان برای نصب آن از طریق برنامه Apps Manager دارد، که به شما امکان می‌دهد Netflix را از آنجا دانلود کنید، اگرچه به پیمایش از طریق برنامه BenQ Smart Control نیز نیاز دارد. در بیشتر موارد، کاربر بهتر است با استفاده از یک جعبه استریم مستقل مانند Apple TV، Roku یا Fire TV را استفاده کند.

قسمت بالایی BenQ gp500 بیرون می آید تا یک محفظه مخفی برای استیک پخش تلویزیون اندروید QS01 نمایان شود.

از نظر فنی سه درگاه HDMI 2.0b با پشتیبانی از HDCP 2.2 وجود دارد، با این حال، یکی از آنها به محفظه داخلی اختصاص داده شده برای کاربران دانگل ارائه شده واقعاً تنها دو درگاه HDMI به راحتی در دسترس دارند. دو پورت USB 2.0 نوع A هر یک با درجه بندی متفاوتی ارائه می کنند که یکی 1.0 آمپر و دیگری 2.0 آمپر است، و اگر برای انتقال برق استفاده نشود، هر دو این قابلیت را دارند که به عنوان خواننده رسانه برای درایو USB متصل عمل کنند. به نظر می رسد که اکثر فرمت های فایل را می خوانند. علاوه بر این، ARC (کانال بازگشت صدا) از طریق ورودی HDMI 2 در دسترس است، اگرچه eARC نیست، بنابراین جریان‌های بیتی اصلی Dolby Atmos را به نوار صوتی Atmos خارج نمی‌کند. یک اتصال نوری Toslink SPDIF با پشتیبانی از فرمت‌های صوتی 5.1 در دسترس است، و یک جک خروجی آنالوگ 3.5 میلی‌متری وجود دارد که وقتی هدفون یا یک سیستم بلندگوی جایگزین به آن متصل است، بلندگوهای داخلی را قطع می‌کند. در نهایت GP500 دارای چندین عملکرد بلوتوث است که به شما اجازه می‌دهد. خود دستگاه به عنوان یک بلندگوی بلوتوثی عمل می کند که صدا را از یک دستگاه خارجی مانند تلفن خود پخش می کند و همچنین امکان اتصالات بلوتوث اضافی مانند سایر بلندگوها یا هدفون ها را فراهم می کند.

GP500 با استفاده از چهار بلندگوی محفظه ای 5 واتی (در مجموع 20 وات) در ترکیب با treVolo DSP داخلی، از رویکرد منحصر به فردی برای سیستم صوتی یکپارچه خود استفاده می کند. با اجرای چهار بلندگو در هر یک از گوشه های خود، میدان صوتی 360 درجه را فراهم می کند. همچنین می‌تواند تنظیمات کمتر از کامل را تصحیح کند و به GP500 اجازه می‌دهد در مرکز، چپ یا راست کاربر قرار گیرد و بسته به موقعیتی که سیستم صوتی در تلاش برای ارائه صدای استریو به بیننده تنظیم می‌شود. با رفتن یک قدم جلوتر، بیننده همچنین می‌تواند آن را در حالت کاربر تنظیم کند که به آنها اجازه می‌دهد به صورت دستی کانال چپ یا راست را به یک بلندگوی خاص اختصاص دهند، بنابراین اگر یکی از 3 تنظیمات از پیش تعریف‌شده به خوبی برای بیننده کار نمی‌کند. به سادگی فقط خودشان پیش فرض را بسازند. GP500 پنج حالت صدا را ارائه می دهد، از جمله یک حالت تعریف شده توسط کاربر که به بیننده امکان دسترسی به EQ پنج باند را می دهد. صدای پروژکتور در واقع خوشایند بود و در اتاق من بدون نیاز به افزایش صدا از 8 در محدوده ولوم تا 50 به خوبی کار می کرد. به عنوان منبع اصلی صدا قطعا کافی است. مثل همیشه، اگر یک تجربه سینمایی قوی‌تر می‌خواهید، بهتر است به یک نوار صوتی خوب یا سایر گزینه‌های صدای خارجی نگاه کنید.

GP500 از حالت سریع BenQ پشتیبانی می کند که به حالت بازی در SDR گره خورده است و می تواند در حالت HDR10 نیز فعال شود. این به GP500 اجازه می دهد تا به ازای هر مشخصات منتشر شده BenQ به تاخیر ورودی تا 25 میلی ثانیه دست یابد. وقتی اندازه‌گیری شد، تأخیر 25 میلی‌ثانیه در 1080p/60 هرتز، 14 میلی‌ثانیه در 1080p/120 هرتز و 25 میلی‌ثانیه در 4K/60 هرتز بود. حالت سریع با سیگنال‌های RGB و YUV در تمام عمق‌های رنگی و بیتی پشتیبانی‌شده کاربردی بود، بنابراین برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل بعدی مانند پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس به خوبی کار می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده شامل پشتیبانی از 3D است. با توجه به اینکه پروژکتورها یکی از تنها دستگاه‌های نمایشگر هستند که همچنان از سه بعدی پشتیبانی می‌کنند، من همیشه خوشحالم که شامل آن می‌شود، به خصوص امروزه که به نظر می‌رسد برخی از برندها این ویژگی را کنار گذاشته‌اند. سه بعدی از طریق عینک DLP-Link پشتیبانی می شود. هنگامی که یک سیگنال سه بعدی توسط GP500 دریافت می شود، به سادگی روشن کردن عینک های 3D-Link آنها را جفت می کند. از نظر ذهنی، پخش سه بعدی نسبتاً روشن است با توجه به اینکه GP500 تنها 1500 انسی لومن است که خوب است و حالت تصویر سه بعدی حالت منبع نور را روی حالت عادی قفل می کند. مانند بسیاری از پروژکتورهای BenQ که من آزمایش و بازبینی کرده‌ام، در حین مشاهده سه‌بعدی هیچ تداخلی وجود نداشت، بنابراین در بیشتر موارد بینندگان باید با یک تجربه سه بعدی بسیار لذت‌بخش به پایان برسند.

کنترل از راه دور همراه با دستگاه نسبتاً استاندارد است و هنگام کنترل دانگل Android TV از طریق IR (مادون قرمز) و بلوتوث کار می کند. این به خوبی چیده شده است، با دکمه های پرکاربرد مانند Keystone، فوکوس خودکار، فروشگاه Google Play، Prime Video و دکمه های تنظیمات منو برای پلتفرم Android TV و خود پروژکتور. بسیار پاسخگو بود و فکر می‌کنم تنها دو بهبودی که می‌توانم بپرسم دکمه‌ای است که کاربر را مستقیماً به منوی حالت تصویر می‌برد و آن را با نور پس‌زمینه می‌برد اگرچه با توجه به تعداد کمی دکمه‌ها، پیمایش در آن بسیار آسان است.

کارایی

حالت های رنگی BenQ GP500 دارای هشت حالت تصویر است، شش حالت برای SDR و دو حالت برای HDR. حالت های SDR روشن، اتاق نشیمن، بازی، ورزش، سینما و کاربر هستند در حالی که دو حالت HDR HDR10 و HLG برای آن نوع محتوای HDR هستند. حالت‌های تصویر همگی دارای دمای رنگ از پیش تعیین‌شده متفاوتی مانند سرد، معمولی یا گرم و همچنین گزینه‌های مختلف گاما هستند. دمای رنگ را می توان برای همه حالت ها تنظیم کرد، به استثنای حالت Bright، که در آن CT روی گزینه Native قفل شده است. با این حال، حالت روشن اجازه می دهد تا مقادیر دمای رنگ را برای Gain و Bias حتی در پیش تنظیم Native تنظیم کنید.

تمام حالت‌های تصویری که از دمای رنگ سرد استفاده می‌کردند، رنگی بیش از حد آبی داشتند، که در آن حالت Normal دارای رنگ خنثی‌تری بود و دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین رنگ به هدف دمای رنگ D65 بود. گرم یک تعصب بیش از حد قرمز به تصویر داشت و خیلی گرم بود. با این حال، Bright یک سوگیری بیش از حد سبز به تصویر داشت که قابل توجه بود اما آنطور که در برخی از پروژکتورها دیده می شد بسیار توهین آمیز نبود.

خارج از جعبه (OOTB)، سینما پس از تغییر دمای رنگ به نرمال و پس از آن بازی، دقیق ترین حالت تصویر بود. حالت تصویر کاربر از نظر مقیاس خاکستری زمانی که دمای رنگ روی Normal تنظیم شده بود به خوبی ردیابی می‌شد، اما قرمز، سرخابی و آبی بسیار بیش از حد اشباع شده بودند که به راحتی با چشم قابل مشاهده بود، به خصوص در رنگ قرمز. این مورد در مورد حالت تصویر اتاق نشیمن نیز ثابت شد. از نظر فنی، مقیاس خاکستری برای همه حالت‌های تصویر، به استثنای Bright، هنگام استفاده از دمای رنگ عادی به خوبی دنبال می‌شود.

GP500 کنترل هایی را برای تنظیم دمای رنگ با استفاده از Gain و Offset و یک CMS (سیستم مدیریت رنگ) ارائه می دهد که Hue، Saturation و Gain را ارائه می دهد. کنترل‌های اصلی مانند روشنایی، کنتراست، رنگ و غیره نیز در دسترس هستند و همچنین ویژگی تقویت کننده رنگ BenQ که برای افزایش بیشتر اشباع رنگ استفاده می‌شود. یک کنترل Flesh Tone نیز برای تنظیم رنگ فقط در محدوده رنگ‌های موجود در Flesh Tone ارائه شده است. GP500 همچنین قابلیت روشن کردن فیلتر WCG (گستره رنگ گسترده) را برای پوشش بیشتر فضای رنگی DCI-P3 در هنگام شناسایی سیگنال HDR فراهم می کند. علاوه بر این، هنگام مشاهده HDR، GP500 دارای یک تنظیم روشنایی HDR است که به حل جزئیات و نکات برجسته در محتوا کمک می کند. این تنظیم را می توان از -2 به +2 تغییر داد. من در بیشتر موارد متوجه شدم که 0 بهترین تعادل را ارائه می دهد، اگرچه در صحنه های APL/nit بسیار بالا (یعنی بسیار روشن) تنظیم -1 قابل اجرا است، و عکس آن برای صحنه های کم APL/nit (تاریک) صادق است که در آن + 1 قابل استفاده است. هیچ سناریویی پیدا نکردم که +/-2 با محتوا به خوبی کار کند.

 

تنظیمات گامای GP500 دقیقاً همانطور که در گزینه‌های منو فهرست شده است اندازه‌گیری می‌شوند، که دیدن آن خوب است اغلب با پروژکتورهایی در این محدوده قیمت، نتیجه اندازه‌گیری شده یک تنظیم کمتر از آنچه در منو نشان داده شده است، است. خوشبختانه، GP500 درست است، بنابراین اگر گاما 2.2 یا 2.4 انتخاب شود، همان چیزی است که به دست می آورید. گاما نیز نسبتاً مسطح بود، که دیدن آن نیز یک چیز عالی است. گزینه های گامای موجود عبارتند از 1.8، 2.0، 2.1، 2.2، 2.3، 2.4، 2.5، 2.6 و یکی با برچسب ساده “BenQ”. منحنی گامای BenQ تقریباً همان 2.0 تا 2.1 است، اگرچه وقتی صحنه APL روشن‌تر و بالا باشد با 2.1 مطابقت دارد و در صحنه APL پایین‌تر و تیره‌تر با 2.0 مطابقت دارد.

بینندگانی که استفاده از GP500 با تنظیمات OOTB را انتخاب می‌کنند، حالت تصویر ایده‌آل را برای استفاده برای دقیق‌ترین تصویر، سینما با استفاده از دمای رنگ معمولی خواهند یافت. این در حالت تصویر بازی نیز صدق می کند. HDR10 تنها گزینه حالت تصویری است که برای HDR در دسترس است مگر اینکه محتوای HDR به عنوان HLG (Hybrid Log Gamma) علامت گذاری شود. گاما را می توان بر اساس اولویت انتخاب کرد، اگرچه به نظر من 2.2 و 2.3 برای محیط تماشای من در صفحه نمایش من خوشایندترین هستند. حالت منبع نوری که من به آن متمایل شدم، عادی بود، اگرچه SmartEco نیز یک گزینه مناسب است.

من کالیبراسیون GP500 را با استفاده از نرم‌افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیف‌سنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry Research و یک ژنراتور Murideo 8K Seven شروع کردم. GP500 به قطر 100 اینچ بر روی صفحه نمایش فیلم Stewart با بهره 1.3، در فاصله پرتابی کمی بیش از 7 فوت کالیبره شد. قبل از شروع کالیبراسیون، اندازه‌گیری‌های مختلفی را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB دیدم انجام دادم.

GP500 نشان داد که OOTB بسیار دقیق است، به ویژه در مورد مقیاس خاکستری، طبق اندازه گیری خطاهای میانگین و حداکثر dE. DeltaE معیاری است که برای تعیین خطاهای قابل مشاهده استفاده می شود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی بیش از 2.3 برای چشم های تمرین شده تفاوت قابل توجهی دارد و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایده آل نباید برای چشم دیده شود.

در طول اندازه‌گیری‌های آنالیز اولیه و اجرای الگوهای مختلف از جمله یک Color Checker بسیار بزرگ (تقریباً بیش از 150 نمونه)، GP500 نتایج فوق‌العاده‌ای تولید کرد. پیش کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر سینما و تنظیم دمای رنگ عادی، مقیاس خاکستری GP500 میانگین بسیار پایین فقط 1dE با حداکثر 2.4dE را نشان داد. وسعت رنگ به طور متوسط 1.4dE با حداکثر 3.1dE اندازه گیری شد. یک Color Checker بزرگ به طور میانگین 1.6dE با حداکثر 6.2 امتیاز کسب کرد. در تمام آزمایشات دیگر میانگین بالاتر از 1.5dE نبود. هنگامی که قیمت این پروژکتور را در نظر می گیریم، این یک سطح فوق العاده از دقت است که من انتظار دیدن آن را نداشتم. حالت تصویر کاربر به دلیل قرار گرفتن قرمز، سرخابی و آبی در خارج از فضای رنگی مورد نظر کاملاً منصفانه نبود، با این حال مقیاس خاکستری مطابق با آنچه در حالت تصویر سینمایی دیده می شد، بود. مقیاس خاکستری در HDR، همانطور که انتظار می رفت، بسیار تنگ بود، تنها با یک کمبود کوچک در رنگ آبی در الگوهای محرک بالاتر در روشنایی 60٪ و بالاتر. در تمام حالت‌های تصویری که از تنظیمات Flesh Tone استفاده می‌کردند، این تنظیم نیاز به تغییر به مقدار 0 داشت، زیرا هر تنظیم دیگری منجر به خطاهای بسیار زیاد در قرمز، نارنجی و زرد می‌شد.

جای تعجب نیست که خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون نیز عالی بودند. در حالت سینما، میانگین مقیاس خاکستری 1dE با حداکثر 2.4dE بود، وسعت رنگ در میانگین 1.3dE با حداکثر 2.5dE بود، و Color Checker با میانگین بسیار چشمگیر 0.9dE و حداکثر 2.7dE وارد شد. میانگین مقیاس خاکستری حالت تصویر کاربر 1.1dE با حداکثر 1.8dE، وسعت رنگ به طور متوسط 1.2dE با حداکثر 2.1dE، و Color Checker با میانگین 1.2dE و حداکثر 2.5dE عرضه شد. این در واقع با میانگین 0.8 تا 0.9dE در بسیاری از نقاط در آزمایش‌های بعدی ردیابی می‌کرد. HDR با وجود اینکه کمی بیش از حد منحنی EOTF را تا حدود 50 درصد محرک‌ها ردیابی می‌کرد، خوب عمل کرد، و سپس با ردیابی باقی‌مانده مسیر بالا از سطح شیبدار، زود از کار افتاد. مقیاس خاکستری بسیار فشرده بود، در حالی که رنگ مقدار کمی اشباع بیش از حد داشت، اگرچه تقریباً نزدیک به هدف باقی ماند.

در نهایت این نتایج فوق‌العاده‌ای هستند و با کنترل‌های ارائه‌شده به راحتی می‌توان عکس را شماره‌گیری کرد. نقطه شروع از نظر دقت آنقدر قوی بود که در حالت سینما کارهای زیادی لازم نبود، و حتی در حالت تصویر کاربر، تنها چیزی که لازم بود کشیدن فضای رنگی به سمت اهداف Rec.709 بود. اجازه دهید همه چیز به خوبی در جای خود قرار گیرد.

دستگاه‌هایی که برای بررسی کالیبراسیون پست محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند، Apple TV 4K، پخش‌کننده Blu-ray Oppo UDP-203، رایانه‌های شخصی بازی ویندوز 11 و پلی‌استیشن 5 بودند.

مشاهده 1080p/SDR. کالیبراسیون پست من با تماشای Pulp Fiction در Blu-ray از طریق Oppo 203 شروع کردم. کیفیت تصویر خوب به نظر می رسید. رنگ پوست برای جولیوس (ساموئل ال جکسون) و وینسنت (جان تراولتا) و همچنین بوچ (بروس ویلیس) طبیعی به نظر می رسید. نورپردازی در همه صحنه ها به خوبی نمایش داده می شد، مانند زمانی که بوچ در حال صحبت با مارسلوس (وینگ ریمز) در نوار کم رنگ قرمز بود. جزئیات سایه، حتی با وجود کمی بلند شدن، خوب به نظر می رسید و جزئیاتی را که من انتظار دیدن آن را داشتم، حل کرد. این در واقع به آشکار شدن جزئیات در کت و شلوارهای جولیوس و وینسنت کمک کرد. GP500 سایه‌های تمیز و بسیار متمایز تولید می‌کرد، مانند تفاوت‌های ظریف رنگ سفید زمانی که وینسنت برای برداشتن میا (اوما تورمن) آمد و او در حالی که منتظر او بود نوشیدنی‌اش را درست می‌کرد. در کل، تصویر عالی به نظر می رسید.

رنگ پوست جولیوس و وینسنت در Pulp Fiction در BenQ GP500 طبیعی به نظر می رسید. (اعتبار عکس: Miramax)

سایر ویژگی ها

مشاهده 4K/HDR

تصمیم گرفتم The Outfit را با مارک رایلنس از طریق Apple TV 4K تماشا کنم، زیرا چندین بار این فیلم را در HDR10+ و همچنین HDR10 دیده‌ام، بنابراین با ظاهر آن کاملاً آشنا هستم. من متوجه شدم که هنگام تماشای این فیلم، تنظیم روشنایی HDR 0 برای این عنوان حداکثر 1000 نیت مناسب تر است. از همان ابتدای فیلم رنگ عالی بود و انگشتان پا بسیار طبیعی بودند. جزئیات روی پارچه مورد استفاده برای کت و شلوارهای دوخت لئونارد و همچنین رنگ غنی در لباس Mable (Zoey Deutch) وجود داشت. ارائه عالی به نظر می رسید. چند باری بود که متوجه شدم بین روشنایی HDR 0 و -1 رفت و آمد می کنم، اما اغلب اوقات تنظیم 0 به حل جزئیات بیشتر سایه کمک می کرد در مقایسه با -1، که تمایل داشت این جزئیات را درهم بکوبد، هرچند که به تصویر عمق بیشتری داد یک مثال خوب زمانی بود که میبل و لئونارد دستمال‌ها را تا می‌کردند و مابل با دستمال‌های بیشتری به میز برگشت. پشت سر او یک کت و شلوار و یک دیوار آجری دقیق است. با تنظیم -1 کت و شلوار تقریباً پنهان بود و جزئیات دیوار دیده نمی شد. تنظیم روشنایی HDR بر روی 0 به لباس اجازه می دهد تا بیشتر قابل مشاهده باشد و در عین حال برخی از جزئیات دیوار را نیز در معرض دید قرار دهد، اما بدون شستن تصویر و همچنان حس عمق مناسبی برای تصویر ایجاد می کند.

آخرین فیلم HDR که در GP500 دیدم پروژه Adam در نتفلیکس از طریق Apple TV 4K بود. زمانی که فیلم شروع شد و لوگوی Skydance را نشان داد، بسیار منقبض بود و به درستی اشباع شده بود، فکر کردم متوجه شدم که فاقد درخشندگی است، که در سکانس تعقیب و گریز افتتاحیه حتی بیشتر مشهود شد زیرا هایلایت ها به اندازه من ظاهر نشدند. وقتی قبلاً این فیلم را دیده بودم، آنها را می‌دانستم که این کار را انجام دهند. هر چیز دیگری به خوبی بازتولید شد، از رنگ پوست گرفته تا سایه هایی که در لباس و در آسمان دیده می شد. متوجه شدم که روشنایی HDR باید در تمام مدت این فیلم روی +1 تنظیم شود. در غیر این صورت، جزئیات بیش از حد در صحنه های تاریک، مانند زمانی که نسخه کودک شخصیت اصلی آدام (رایان رینولدز) در شب به جنگل رفت، خرد می شد. GP500 با نمایش تفاوت‌های ظریف رنگ در بیشتر صحنه‌ها، مانند جلوه‌های نوری روی کشتی یا سلاح‌ها، کار بسیار خوبی انجام داد. مقدار نسبتاً زیادی از این افکت‌ها دارای نکات کوچکی از رنگ‌های رنگین کمان هستند (نباید با رنگین‌کمان‌های DLP اشتباه شود)، برای مثال، زمانی که آدام در حال مبارزه با یک حمله است و یک عصای سبک را به زمین می‌کوبد. GP500 در حین تماشای پروژه آدام عملکرد خوبی داشت و من اصلاً ناامید نشدم.

مشاهده سه بعدی من به چندین فیلم سه بعدی نگاه کردم تا حسی کلی از عملکرد GP500 با محتوای متنوع داشته باشم، با تماشای کمی از Despicable Me، آواتار و How to Train your Dragon. همه فیلم‌ها خوب ظاهر شدند، اگرچه بهترین تجربه «من نفرت‌انگیز» بود، زیرا این فیلم بسیار درخشان و رنگارنگ است. در حین تماشای فیلم هیچ تداخلی وجود نداشت و عمق آن خوب بود. از سوی دیگر، با How to Train your Dragon من در طول صحنه شب هنگام که اژدهاها آمدند و وایکینگ ها مشعل های خود را داشتند، تداخلی را تجربه کردم. این نیز یک صحنه نسبتاً تاریک است، اگرچه رنگ مشکی کمی بلند شده GP500 هیچ آسیبی به صحنه وارد نکرد. آواتار نیز عملکرد خوبی داشت، با عمق زیاد، اما با کمبود روشنایی. GP500 تجربه مشاهده سه بعدی مناسبی را ارائه می دهد و تنها چیزی که می تواند آن را افزایش دهد روشنایی بیشتر است.

بازی 1080p/120 هرتز.

برای آزمایش 120 هرتز، من تصمیم گرفتم Deathloop را روی رایانه شخصی با کیفیت 1080p/120 هرتز در HDR بازی کنم. بازی بسیار خوب بود. صاف بود و پارگی صفحه نمایش کمی داشت. اشباع و رنگ غروب خورشید هنگامی که کلت در ساحل بیدار می شود، به خوبی ارائه شده است، اگرچه برخی از برش ها را به نمایش می گذارد. من احساس کردم که HDR Brightness 0 یا +1 در کل با این بازی بهترین کار را دارد. در بسیاری از موارد، رنگ‌های مشکی کمی بالا می‌رفتند و هرگز در 0 یا 1+ سیاه نبودند، بنابراین من ترجیح دادم که هایلایت‌ها را روشن‌تر کنم. احساس می‌کردم بازی به اندازه‌ای پاسخ‌گو است که می‌توانم کل بازی را روی GP500 بازی کنم، زیرا Deathloop چیزی با زمان‌بندی بسیار فشرده یا سخت‌گیرانه مانند بازی‌های مبارزه‌ای ندارد. این یک تجربه کلی لذت بخش بود که بتوانید با فرکانس 120 هرتز در HDR بازی کنید.

بازی 4K/60 هرتز

برای آزمایش بازی‌های 4K، کمی Guilty Gear Strive را روی پلی‌استیشن 5 بازی کردم که با سرعت 4K/60 هرتز SDR اجرا می‌شود. من به طور کلی به حالت تمرین می روم و کمبوهایی را تمرین می کنم که با آنها آشنا هستم و می دانم که بدون مشکل زیادی فرود خواهم آمد. اکثر بازیکنان بازی‌های مبارزه‌ای می‌دانند که چگونه سیستم‌ها با پیوند دادن حملات و لغو حملات عادی به موارد ویژه و غیره کار می‌کنند. به همین دلیل است که من تمایل دارم بازی‌های مبارزه‌ای را آزمایش کنم، زیرا هر چه تاخیر بیشتر باشد، سریع‌تر باید دستوری را وارد کنید تا دریافت حملات برای پیوند. در حین بازی Guilty Gear متوجه شدم که تأخیر قابل توجه است و من مجبور شدم برای دریافت لینک، خیلی زودتر از آنچه که معمولاً باید انجام می دادم، حملات ویژه را انجام دهم. این چیزی است که می توان به آن عادت کرد، با این حال اگر به بازی با مانیتور یا تلویزیون مانند OLED عادت دارید، قابل توجه خواهد بود و تنظیم کردن به زمان نیاز دارد. از نظر بصری، بازی با جزئیات خوب به نظر می رسید. بسیار تیز با سطوح اشباع مناسب بود. پروژکتور یک صفحه نمایش بزرگ خوب و تجربه دلپذیر برای بازی ارائه می دهد، اگرچه بازی های بسیار رقابتی در حالت ایده آل بهترین حالت را دارند که روی صفحه نمایش پاسخگوتر اجرا شوند.

نتیجه

BenQ GP500 یکی از تواناترین پروژکتورهایی است که من با قیمت 1799 دلاری دیده ام. سطح بسیار بالایی از دقت خارج از جعبه را ارائه می دهد و می توان آن را حتی بیشتر از این هم شماره گیری کرد. جزئیات تراشه 4K DLP عالی است و می تواند یک تصویر فوق العاده واضح 4K UHD را با دقت نمایش دهد. به کاربران امکانات رفاهی و کیفیت زندگی مانند فوکوس خودکار بسیار دقیق، تشخیص اشیا، صدای داخلی که در واقع بسیار توانمند است، پشتیبانی از سه بعدی، پشتیبانی از HDR، پوشش عالی DCI-P3 و ویژگی های هوشمند Android TV را در اختیار کاربران قرار می دهد.

همیشه زمینه هایی برای بهبود وجود دارد و یکی از موارد GP500 کنتراست آن است. با این حال، کنتراست آن با اکثر پروژکتورها در این قیمت همخوانی دارد که صادقانه بگوییم تقریباً به خوبی GP500 در مناطق مختلف عمل نمی کنند. یکی دیگر از زمینه‌های بهبود، خروجی لومن بالاتر است تا HDR تاثیرگذارتر را ایجاد کند. با این وجود، خریداران بالقوه ای که به دنبال بهترین قیمت برای دلار خود هستند، باید GP500 را در بالای لیست خود داشته باشند، زیرا در بیشتر زمینه ها خوب عمل می کند. در مورد GP500 واقعا چیز زیادی وجود ندارد که دوست نداشته باشید، و این پروژکتوری عالی برای راه اندازی یک سینمای خانگی کوچک بدون ضرر است.

اندازه گیری ها

روشنایی. BenQ GP500 دارای 1500 انسی لومن است. روشن ترین حالت تصویر Bright است که دارای یک سوگیری سبز بود. اگرچه خیلی توهین‌آمیز نیست، اما واقعاً برای مشاهده مناسب نیست، مگر اینکه دقت مورد نگرانی نباشد و واحد در یک اتاق بسیار روشن قرار گیرد که به قدرت کامل پروژکتور نیاز دارد. این حالت تصویر 1504 انسی لومن یا اساساً برابر با مشخصات منتشر شده BenQ است.

با انتخاب Eco یا SmartEco برای حالت منبع نور، 24.2 درصد کاهش نور در مقایسه با حالت منبع نور معمولی اندازه گیری شد.

 

SDR/HDR MODES NORMAL ECO SMARTECO
Bright 1,504 1,139 1,139
Living Room 1,101 834 834
Game 1,113 843 843
Sports 1,063 805 805
Cinema 1,088 824 824
User 1,152 873 873
HDR10 1,031 781 781
HLG 1,031 781 781

کاهش نور لنز زوم. کاهش نور BenQ GP500 هنگام جابجایی از موقعیت بزرگنمایی گسترده به طولانی ترین موقعیت تله فوتو 6.9٪ بود.

یکنواختی روشنایی BenQ GP500 که یک تصویر مورب 100 اینچی را نشان می‌دهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازه‌گیری شده 81 درصد در زوم زاویه باز و 81 درصد در زوم تله فوتو شد. روشن ترین بخش صفحه نمایش بخش Middle Center و کم نورترین بخش سمت چپ بالا بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه تمام سفید و یک صفحه رنگی ثابت در یک صفحه سفید کامل یا در محتوای متحرک واقعی قابل توجه نبود.

صدای فن BenQ صدای فن GP500 را 30dBA در حالت منبع نور معمولی و 28dBA در حالت Eco/SmartEco با استفاده از میانگین اندازه گیری استاندارد صنعتی که در یک اتاق عایق صدا از موقعیت های اطراف پروژکتور گرفته شده است، گزارش می دهد. با استفاده از نرم‌افزار Room EQ Wizard و یک میکروفون Umik-1، با سطح نویز محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA، پنج اندازه‌گیری را در فاصله تقریباً 3 فوتی از قسمت‌های بالا، چپ، راست، عقب و جلو انجام دادم. پروژکتور در حالت تصویر روشن بود. با تنظیم حالت منبع نور روی روشن‌ترین حالت عادی، نویز فن بین 35.2dBA تا 35.9dBA در موقعیت‌های مختلف قرار داشت. با تنظیم منبع نور بر روی Eco یا SmartEco، محدوده به طور نهایی به 34.5 dBA تا 35.3 dBA کاهش یافت.

تاخیر ورودی اندازه گیری تاخیر ورودی با استفاده از حالت تصویر بازی با فعال کردن حالت سریع انجام شد. رزولوشن‌ها و فریم‌های پشتیبانی شده زیر مورد آزمایش قرار گرفتند: 1080p/60Hz = 25ms، 1080p/120Hz = 14ms، 2160p/60Hz = 25ms.

اتصالات

HDMI 2.0b (x3؛ HDCP 2.2) (1 پنهان، ARC در ورودی HDMI 2)
USB 2.0 نوع A (منبع تغذیه 1 آمپر، مدیاخوان)
USB 2.0 نوع A (منبع تغذیه 2 آمپر، خواننده رسانه)
خروجی صدای آنالوگ (3.5 میلی متر)
SPDIF

تنظیمات کالیبره شده

تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.

این تنظیمات را می توان در حالت تصویر بازی نیز با کپی کردن تنظیمات حالت تصویر مورد نظر در بازی استفاده کرد.

حالت تصویر: کاربر (مشاهده اتاق تاریک مرجع)

حالت سریع: N/A
روشنایی: 49
کنتراست: 37
رنگ: 34
رنگ: 50
وضوح: 4

تنظیمات رنگ پیشرفته
انتخاب گاما: 2.3

تنظیم دمای رنگ
دمای رنگ: نرمال
افزایش R: 99
G Gain: 100
ب سود: 101
افست R: 256
افست G: 256
افست B: 256

مدیریت رنگ

COLOR HUE SATURATION GAIN
R 240 194 262
G 199 197 197
B 154 196 233
C 213 206 203
M 200 156 233
Y 173 195 200
W 200 200 200

گستره رنگ گسترده: N/A

Cinema Master
تقویت کننده رنگ: 0
Flesh Tone: 0
تقویت کننده پیکسل 4K: 2
Motion Enhancer 4K: خاموش

حالت منبع نور: عادی
روشنایی HDR: 0
کاهش نویز: کم

حالت تصویر: سینما (مشاهده اتاق روشن)

حالت سریع: N/A
روشنایی: 51
کنتراست: 50
رنگ: 50
رنگ: 50
وضوح: 4

تنظیمات رنگ پیشرفته
انتخاب گاما: 2.2

تنظیم دمای رنگ
دمای رنگ: نرمال
افزایش R: 99
G Gain: 100
ب سود: 101
افست R: 256
افست G: 256
افست B: 256

مدیریت رنگ

COLOR HUE SATURATION GAIN
R 239 194 212
G 241 202 180
B 141 219 186
C 239 200 196
M 254 158 219
Y 134 182 210
W 200 200 200

گستره رنگ گسترده: N/A

Cinema Master
تقویت کننده رنگ: 0
Flesh Tone: 0
تقویت کننده پیکسل 4K: 2
Motion Enhancer 4K: خاموش

حالت منبع نور: عادی
روشنایی HDR: 0
کاهش نویز: متوسط

حالت تصویر: HDR10

حالت سریع: N/A
روشنایی: 48
کنتراست: 51
رنگ: 60
رنگ: 50
وضوح: 4

تنظیمات رنگ پیشرفته
انتخاب گاما: 2.2

تنظیم دمای رنگ
دمای رنگ: نرمال
افزایش R: 100
G Gain: 100
B Gain: 101
افست R: 256
افست G: 256
افست B: 256

مدیریت رنگ

COLOR HUE SATURATION GAIN
R 200 202 217
G 207 209 228
B 209 200 205
C 178 200 234
M 200 188 234
Y 181 196 247
W 200 200 200

گستره رنگ گسترده: روشن

Cinema Master
تقویت کننده رنگ: 0
Flesh Tone: 0
تقویت کننده پیکسل 4K: 2
Motion Enhancer 4K: خاموش

حالت منبع نور: عادی
روشنایی HDR: 0 (+/-1 وابسته به محتوا)
کاهش نویز: کم

 

منبع:  projectorcentral