بررسی ویدئو پروژکتور اپتوما Optoma CinemaX D2
بررسی ویدئو پروژکتور اپتوما Optoma CinemaX D2

بررسی ویدئو پروژکتور اپتوما Optoma CinemaX D2

Optoma CinemaX D2 و D2 Smart مدل های جدید برای سال 2022 هستند و جدیدترین پروژکتورهای CinemaX از سری CinemaX که جانشین پروژکتور موفق CinemaX P2 شدند که جایزه انتخاب ویرایشگر را در بررسی ProjectorCentral از اکتبر 2020 دریافت کردند. مانند سایر پروژکتورهای تلویزیون لیزری UST، آنها یک تجربه فیلم با صفحه بزرگ برای کسانی که فضا یا نیازهای نصب محدودی دارند و نمی توانند یک پروژکتور سنتی پرتاب کوتاه یا بلند را در خود جای دهند ارائه می کنند. این دو پروژکتور همچنین به لطف تاخیر ورودی غیرمعمول کم و قابلیت‌های نرخ فریم بالا رقیب جدیدترین پروژکتورهای مخصوص بازی هستند، برای بازی نیز بسیار توانا هستند.

D2 و D2 Smart اساساً یکسان هستند، به جز اینکه D2 Smart شامل یک دانگل استریم اندروید و برخی ویژگی‌های بی‌سیم دیگر است که بعداً به آنها خواهم پرداخت. اما هر دو ترکیب خوبی از ویژگی‌ها را نسبت به قیمت خود ارائه می‌کنند، که 2699 دلار برای D2 Smart و 2499 دلار برای D2 قبل از هر تبلیغی است. در زمان انتشار این پست، آنها به ترتیب 2299 دلار و 1999 دلار در تبلیغات تعطیلات بودند. نمونه بررسی ما یک D2 Smart بود، اما جدای از بحث در مورد ویژگی‌های جریان و بی‌سیم، اظهارات من باید در مورد هر دو مدل، که در مجموع به آن CinemaX D2 اشاره می‌کنم، اعمال شود.

اپتوما با CinemaX D2 راه حل بسیار مناسبی را از نظر ویژگی ها و قیمت به عملکرد ارائه می دهد که می تواند برای فیلم ها و بازی ها به طور یکسان مناسب باشد. مثل همیشه این به نیازهای کاربر بستگی دارد، پس بیایید عمیق‌تر بررسی کنیم و ببینیم جانشین CinemaX P2 به کجا می‌رسد.

امکانات

CinemaX D2 و D2 Smart به وضوح 4K UHD خود با چیپست 0.47 اینچی DLP Texas Instruments و یک محرک 4-Way XPR (Xpanded Pixel Resolution) که جابجایی پیکسلی چهار فاز را انجام می دهد، می رسد. این منجر به توانایی نمایش کامل پیکسل ها در یک سیگنال 4K UHD 3840×2160 می شود. علاوه بر این، CinemaX D2 همچنین از 4K UHD HSSI (رابط سریال پرسرعت) برای دستیابی به 4K UHD در 60 هرتز و Full HD 1080p در 240 هرتز استفاده می کند. از آنجایی که این یک پروژکتور لیزری + فسفر است، CinemaX D2 از چرخه رنگی RGBRGB 6 قسمتی برای نمایش رنگ ها به صورت متوالی به دستگاه تصویربرداری استفاده می کند. در طول مدتی که محتوا را تماشا می کردم، گاهی اوقات رنگین کمان را تجربه می کردم که می تواند یک اتفاق رایج و نگرانی با پروژکتورهای DLP باشد. با این حال، بسیار ملایم بود و در بیشتر محتواها، احتمالاً دیده نمی‌شود مگر اینکه بیننده به شدت به این اثر حساس باشد. اگر کاربری هستید که می‌دانید نسبت به رنگین کمان حساس هستید، همیشه توصیه می‌شود از طریق خرده‌فروشی خرید کنید که در صورت نیاز، بازپرداخت را می‌پذیرد.

CinemaX D2 دارای 3000 لومن با پوشش رنگ Rec.709 است و در عمل من 97% Rec را اندازه‌گیری کردم. پوشش 709 و 84.6 درصد فضای رنگی DCI-P3. این پوشش نسبتاً استاندارد برای پروژکتورها در این قیمت است، اگرچه کمی بیشتر از فضای DCI-P3 برای بازتولید دقیق‌تر محتوای HDR راه طولانی‌تری دارد. طبق معمول، مزایای استفاده از منبع نور لیزر حالت جامد چندین است و شامل طول عمر بسیار طولانی تا 30000 ساعت در حالت ECO پروژکتور است که نیاز به تغییر لامپ های بالقوه گران قیمت را از بین می برد و عملکرد پایدارتری را ارائه می دهد. عمر پروژکتور زمان روشن و خاموش شدن سریع و به طور کلی عملکرد بی صدا حتی در حالت های روشنایی بالاتر نیز از جمله مزایای آن است. خوشبختانه، در طول مدتی که CinemaX D2 را تماشا می‌کردم، متوجه لکه‌های لیزری واضحی نشدم، که گاهی اوقات هنگام استفاده از منبع نور لیزر، به‌ویژه در بین لیزرهای سه‌گانه RGB UST، می‌توان آن را در رنگ‌های ثابت مشاهده کرد.

CinemaX D2 از یک لنز UST با نسبت پرتاب 0.25:1 استفاده می کند که مطابق با P2 قدیمی است و نمونه ای از UST ها در این کلاس قیمتی است. برای نمایش یک تصویر 85 اینچی به فاصله 5.75 اینچ از پشت پروژکتور تا دیوار صفحه و برای نمایش یک تصویر 120 اینچی به فاصله 13.5 اینچ از صفحه نمایش نیاز است. مانند همه پروژکتورهای UST، باید برای قرار دادن یک افست در نظر گرفته شود و می تواند از 6.9 اینچ به بالا تا 15.6 اینچ زیر صفحه نمایش برای نمایش تصویر در اندازه دلخواه باشد. اگر نصب دائمی را با صفحه نمایش نصب شده راه اندازی می کنید، باید مراقب باشید که نصب صفحه در ارتفاع مناسب باشد. CinemaX D2 همان استایل آینده نگرانه P2 قدیمی و اساساً همان ابعاد نسبتاً فشرده 22.6x15x5.1 اینچ (WDH) و وزن آن 18.6 پوند (در مقایسه با 24.3 پوند برای P2) است. هر دو نسخه پروژکتور در دو رنگ سفید یا مشکی موجود هستند تا با اتاق شما هماهنگ شوند. برای کمک به اندازه صفحه نمایش در مقابل فاصله، می توانید از ماشین حساب پروجکشن ProjectorCentral Optoma CinemaX D2 دیدن کنید.

در نصب من تقریباً 12 اینچ دورتر و 12 اینچ زیر صفحه نمایش بودم تا یک تصویر 103 اینچی را به نمایش بگذارم. برای شماره گیری بیشتر در محل قرارگیری تصویر، فقط باید چند چرخش سریع پایه های تنظیم شیب را انجام دهم تا همه چیز یکسان شود. CinemaX D2 در صورت لزوم، کیستون دیجیتال عمودی و افقی، تنظیم چهار گوشه و پیچ و تاب 3×3 را برای 9 نقطه تنظیم ارائه می دهد. مانند بسیاری از اصلاحات هندسی پروژکتور، کاربر پروژکتور را طوری قرار می دهد که تصویر از مرزهای صفحه فراتر رود، در این نقطه می توان گوشه ها یا کناره ها را به داخل کشید. اما همیشه توصیه می شود برای حفظ یکپارچگی تصویر از این عملکردها استفاده نکنید.

یکی از ارتقاهای قابل توجه CinemaX P2 تاکید زیاد بر روی بازی و کاهش تاخیر ورودی است. تاخیر ورودی بالا برای کاربران دارای CinemaX P1 اصلی یک نقطه دردناک بود، و حتی با اضافه شدن حالت بازی در P2، ProjectorCentral هرگز کمتر از 66.5 میلی‌ثانیه تاخیر را برای بررسی ما اندازه‌گیری نکرد. از سوی دیگر، Cinemax D2 با استفاده از HDMI 1، که از حالت بازی پیشرفته پشتیبانی می‌کند، تاخیر ورودی رتبه‌بندی شده‌ای تا 4.4 میلی‌ثانیه را برای گیمرها فراهم می‌کند. وقتی اندازه‌گیری شد، در کمترین میزان 5 میلی‌ثانیه برای سیگنال‌های 1080p/240 هرتز قرار گرفت، یک لمس بیشتر از مشخصات Optoma، اما احتمالاً به اندازه‌ای نزدیک است که در خطای ابزار باشد. همین امر در مورد سایر انواع سیگنال نیز صادق بود، اما خوانش‌ها در مجموع هنوز فوق‌العاده هستند: 18 میلی‌ثانیه برای 1080p/60 هرتز، 8 میلی‌ثانیه برای 1080p/120 هرتز، 5 میلی‌ثانیه برای 1080p/240 هرتز، و 19 میلی‌ثانیه برای 4K/60 هرتز. مهم است که توجه داشته باشید که کمترین تأخیر ورودی فقط در هنگام استفاده از بازی پیشرفته در دسترس است و علاوه بر این، بازی پیشرفته فقط در ورودی HDMI 1 در دسترس است. وقتی «بازی پیشرفته» فعال نشد، اندازه‌گیری‌ها تقریباً اما نه کاملاً دو برابر شد.

توجه داشته باشید که علاوه بر استفاده از ورودی HDMI 1، محدودیت‌های بیشتری در کنار استفاده از ویژگی بازی پیشرفته وجود دارد. اول، اگر سیگنال ورودی HDR باشد، «بازی پیشرفته» و «حالت تصویر بازی» در حال حاضر در دسترس نیستند. بنابراین، اگر اکثر بازی‌هایی که بازی می‌شوند HDR هستند، باید این را در نظر داشت. همچنین، مانند برخی از پروژکتورهای دیگر هنگام فعال کردن ویژگی‌های کاهش تاخیر ورودی، فعال کردن بازی پیشرفته، هرگونه تنظیمات تصویر و ابعاد را برای کیستون، نسبت تصویر، زوم دیجیتال و غیره غیرفعال می‌کند. بنابراین، این امر مستلزم تنظیم فیزیکی دقیق پروژکتور برای جلوگیری از آن است. نیاز به استفاده از آن ویژگی ها Optoma می‌گوید که محدودیت‌های HDMI1 برای حالت بازی پیشرفته و همچنین eARC (به زیر مراجعه کنید) به دلیل نیاز به اختصاص یک ورودی HDMI است که مدار PureMotion پروژکتور را دور می‌زند که پهنای باند و تأخیر ورودی کم را تضمین می‌کند. الزامات این ویژگی ها در غیر این صورت، PureMotion و بازی پیشرفته نمی‌توانند روی یک پروژکتور پشتیبانی شوند. در مورد ناتوانی در استفاده از بازی پیشرفته با HDR، Optoma امیدوار است که در به روز رسانی آینده آن را اصلاح کند.

CinemaX D2 تعداد مناسبی از گزینه‌های اتصال را در پنل ورودی/خروجی پشتی ارائه می‌کند که یک پورت خروجی صدا 3.5 میلی‌متری، یک خروجی S/PDIF (اپتیکال)، سه پورت HDMI 2.0 با پشتیبانی از eARC در HDMI 1 ارائه می‌کند (ما باز خواهیم گشت. برای این کار، یک پورت RS-232 برای ارتباط سریال، و یک پورت USB-A که از انتقال برق 5V/1.5A پشتیبانی می کند و می توان از آن برای سرویس استفاده کرد. با توجه به پشتیبانی از eARC، این ویژگی فوق‌العاده است، با این حال، اتصال eARC به HDMI 1 که به بازی پیشرفته نیز متصل است، بهترین راه‌حل نیست. این به این دلیل است که تعداد زیادی از کاربران ممکن است به طور بالقوه صدا را به یک سیستم صوتی خارجی هدایت کنند که از بلندگوهای داخلی قابل توجه تر است. در حال حاضر با نحوه اجرای این کار، اگر کاربری بخواهد از مزایای eARC از جمله توانایی عبور Dolby Atmos از دانگل استریم یا منبع متصل استفاده کند و همچنین یک گیمر باشد، باید بین استفاده از بازی پیشرفته یکی را انتخاب کند. یا گرفتن Atmos. از سوی دیگر، اگر کاربر یک سیستم صوتی قابل توجهی داشته باشد که تمام منابع خود را از طریق آن اجرا کرده و سپس به پورت HDMI 1 CinemaX D2 منتقل کند، مشکلی نیست. بنابراین، حداقل برای برخی از کاربران، اتصال این دو ویژگی به یک ورودی HDMI ممکن است مشکل ساز باشد. برای جلوگیری از این سناریو، گزینه Ideal Enhanced Gaming در تمام ورودی های HDMI در دسترس خواهد بود.

همراه با CinemaX D2 Smart یک دانگل تلویزیون اندروید و کنترل از راه دور است. این دانگل دارای یک کابل HDMI به mini-HDMI و کابل micro-USB به USB با ورودی USB-A است. دستگاه از یک طرف به micro-HDMI و HDMI استاندارد به CinemaX D2 متصل است. سر دیگر دانگل از طریق میکرو USB و USB-A به CinemaX D2 متصل می شود تا برق دستگاه را تامین کند. کابل USB همراه یک ورودی USB نیز دارد تا هنگام استفاده از دانگل، دسترسی به ورودی USB واحد را از دست ندهید. برخلاف برخی از پروژکتورها که دانگل استریم را در یک محفظه اختصاصی پنهان می‌کنند، دانگل D2 Smart فقط به کابل‌های خود در پشت دستگاه آویزان می‌شود.

کنترل از راه دور همراه با دانگل نسبتاً ساده است و با حلقه استاندارد ناوبری، دکمه OK، بازگشت، صفحه اصلی، برنامه‌ها، صدا، پاور، Google Assistant (از طریق یک میکروفون یکپارچه) و دکمه‌های اختصاصی Netflix و Prime Video بسیار ساده است. همچنین دارای دکمه ای است که به کاربر اجازه می دهد ریموت را برای کنترل پروژکتور یا دانگل تغییر دهد. هنگامی که دکمه فشار داده می شود، چراغ نشانگر روی کنترل از راه دور قرمز چشمک می زند و کنترل از راه دور پروژکتور را با استفاده از IR کنترل می کند. وقتی دوباره فشار داده شود، چراغ آبی چشمک می زند و کنترل از راه دور به کنترل دانگل از طریق بلوتوث برمی گردد. این دانگل از برنامه‌های فروشگاه Google Play مجاز با دسترسی به اکثر سرویس‌های پخش اصلی از جمله Netflix، HBO Max، Amazon Prime، Paramount+، Starz، YouTube، Showtime Anytime و غیره پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از پخش مجاز Netflix به ویژه در میان پروژکتورهای UST، از جمله سایر واحدهای مبتنی بر اندروید، قابل توجه است. با این حال، نقطه ضعف این است که، مشابه دانگل اندرویدی ارائه شده با برخی از پروژکتورهای اپسون (از جمله HC2350) که اخیراً بررسی شده است، این دانگل همیشه سیگنال خروجی خود را مجبور می‌کند تا HDR را پرچم‌دار کند، که باعث می‌شود پروژکتور پردازش HDR خود را فعال کند. تنها گزینه دیگر این است که به تنظیمات دانگل بروید و Color Depth را به Off تغییر دهید، که سپس SDR را برای همه چیز مجبور می کند. این برای کاربرانی که فقط HDR یا SDR را به طور انحصاری تماشا می کنند خوب کار می کند. با این حال، اگر محتوا را در هر دو حالت SDR و HDR تماشا می‌کنید، ممکن است بهتر باشد به دستگاه پخش خارجی دیگری نگاه کنید که به درستی محدوده دینامیکی محتوای HDR و SDR را بدون نیاز به تغییر دستی آن در دستگاه پخش نمایش می‌دهد.

در میان برنامه‌هایی که فقط برای استفاده با CinemaX D2 Smart در دسترس هستند، Creative Cast است که امکان بازتاب و ارسال تصاویر و ویدیوها از یک دستگاه شخصی مانند تلفن همراه یا لپ‌تاپ/دستگاه کروم را فراهم می‌کند. D2 Smart همچنین از برنامه TapCast Optoma پشتیبانی می کند، که یک نسخه ساده تر و باریک تر از برنامه قبلی Optoma Connect است. با ارائه پشتیبانی از iOS، Android، Windows، Mac و Chrome OS، به کاربر این امکان را می دهد که صفحه نمایش را به اشتراک بگذارد و دستگاه خود را با پروژکتور منعکس کند، و همچنین از آن به عنوان یک کنترل از راه دور برای کنترل خود پروژکتور، ارسال اسناد، عکس ها و ویدیوها استفاده کند.

خوشبختانه، CinemaX D2 از 3D پشتیبانی می‌کند، که مورد استقبال قرار می‌گیرد و به طور فزاینده‌ای این ویژگی پروژکتور حذف می‌شود. بنابراین من همیشه خوشحالم که می بینم چه زمانی در یک مدل جدید پشتیبانی می شود. هنگامی که سیگنال سه بعدی دریافت می شود، پروژکتور به طور خودکار به حالت سه بعدی می رود که باعث افزایش روشنایی می شود. یک جفت عینک استاندارد 3D DLP-Link بلافاصله به هم متصل شد و تصویر بسیار کم تا بدون تداخل با حس عمقی خوب بود.

دو بلندگوی استریو 10 واتی در CinemaX D2 ادغام شده است. که نسبتا مناسب بودند اگرچه صدایی تا حدودی نازک داشتند و هیچ خروجی قابل توجهی نداشتند. این قسمتی است که Optoma در مقایسه با P2 قدیمی تر، که دارای یک نوار صوتی داخلی قابل توجه تری بود که در اصل توسط بخش صوتی NuForce Optoma طراحی شده بود، گوشه هایی را کاهش داده است. صداها در سیستم اصلاح شده به طرز شگفت‌آوری واضح بودند، اگرچه صداهای عمیق‌تر فاقد عمق و وزن بودند، و متاسفانه، سیستم صوتی جدید گزینه P2 برای استفاده از خروجی هدفون 3.5 میلی‌متری به عنوان خروجی ساب ووفر را ندارد. به طور کلی، بهترین کار این است که از خروجی eARC یا S/PDIF استفاده کنید و CinemaX D2 را به یک سیستم صوتی قوی‌تر متصل کنید.

در نهایت، همراه با CinemaX D2، کنترل از راه دور اصلی با نور پس‌زمینه، علاوه بر کنترل دانگل اختصاصی، دارای دکمه‌های ناوبری استاندارد شما و همچنین دکمه‌های خاصی است که کاربر را مستقیماً به منوهای تصویری خاص مانند CMS، محدوده دینامیک، می‌برد. حالت تصویر، و غیره. این کنترل از راه دور متأسفانه پاسخگوترین نبود، با این حال، حتی پس از اینکه سعی کردم باتری های تازه را عوض کنم. گاهی اوقات، با فشار دادن یک دکمه، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، و به نظر می‌رسید که به دلیل داشتن یک خط دید بسیار باریک برای ارتباط مادون قرمز با پروژکتور، که در دفترچه راهنما به عنوان 15 درجه عمودی و افقی ذکر شده است، ایجاد می‌شود. برخی از دکمه‌ها نیز تا حدودی غیر ضروری به نظر می‌رسند و باعث می‌شوند که کنترل از راه دور تا حدودی شلوغ باشد. شخصاً، در آینده می‌خواهم Optoma به استفاده از کنترل از راه دور بلوتوث برگردد، همانطور که در CinemaX P1 و P2 انجام شد تا محدوده IR باریکی را که با این واحد خاص تجربه کرده‌ام کاهش دهد، اگرچه عدم وجود بلوتوث در D2 معمولی ممکن است توضیح دهید که چرا آنها با یک کنترل از راه دور IR برای هر دو استفاده کردند.

کارایی

حالت های رنگی CinemaX D2 از نظر فنی دارای 13 حالت تصویر است. سه مورد از این حالت‌های تصویر، حالت‌های تصویر ISF (ISF Day، ISF Night، ISF 3D) هستند که در پشت یک کد قفل شده‌اند. اینها برای کالیبراتورهای حرفه ای در نظر گرفته شده اند، اما می توان با استفاده از کنترل از راه دور و وارد کردن دنباله فشار دکمه زیر به آنها دسترسی داشت: Power، Up، Down، Up، Up. پس از وارد کردن این کد، منو و گزینه های خاموش، روشن و باز کردن قفل (که امکان ویرایش حالت ها را می دهد) به کاربر نمایش داده می شود. پس از باز شدن قفل، نه حالت تصویر اختصاصی برای SDR، دو حالت برای 3D و دو حالت HDR ایجاد می شود. حالت های تصویر SDR شامل سینما، فیلم، HDR Sim، بازی، مرجع، روشن، کاربر، ISF Day و ISF Night است. حالت های تصویر سه بعدی اکنون در مجموع دو حالت دارند که شامل 3D و ISF 3D می شود. تعداد حالت تصویر HDR با دو حالت بدون تغییر باقی می ماند، آنهایی که HDR و کاربر هستند.

CinemaX D2 کنترل‌هایی را برای تنظیم مقیاس خاکستری و مدیریت رنگ در تمام حالت‌های تصویر موجود فراهم می‌کند. این امکان تنظیم تراز سفیدی مقیاس خاکستری را با استفاده از کنترل‌های 2 نقطه‌ای RGB برای Gain و Bias فراهم کرد. سیستم مدیریت رنگ (CMS) تنظیمات رنگ، اشباع و افزایش را برای رنگ‌های سفید، اولیه و ثانویه (WRGBCMY) در فضای رنگ هدف مجاز می‌داند. گزینه های گاما همه مقادیر از پیش تعریف شده ای هستند که از استاندارد 1.8 تا 2.4 و همچنین گزینه های گامای فیلم، ویدئو و گرافیک متغیر بودند. گامای استاندارد به عنوان 2.2 برچسب گذاری شده است. هیچ یک از انتخاب های گاما مطابق با قرارداد نامگذاری منوی آنها اندازه گیری نشده است، به این معنی که استاندارد 2.2 نزدیک به 2.3 گاما اندازه گیری می شود، در حالی که 2.0 نزدیک به 2.1 و غیره است.

عملکرد خارج از جعبه بسته به حالت تصویر انتخاب شده متفاوت بود. اکثر حالت های تصویر فاقد رنگ سبز بودند و قرمز یا آبی بیش از حد داشتند. در برخی از آنها قرمز و آبی بیش از حد وجود داشت که باعث کاهش بیشتر رنگ سبز در تصویر شد و رنگ آبی مایل به سرخابی به آن داد. Bright یک استثنا بود که یک سوگیری سبز نسبتاً سنگین را ارائه می کرد (برای روشن ترین حالت پروژکتور غیر معمول نیست). در HDR، تصویر به طور کلی آبی‌تر نشان داده شد.

مشاهده اولیه حالت‌های تصویر خارج از جعبه (OOTB) تصویری خوشایند ارائه می‌دهد، اگر با تمرکز نکنید. واضح بود که رنگ سفید به طور دقیق نمایش داده نمی شد، همچنین رنگ فیروزه ای و زرد به درستی رنگ و سطح اشباع درست را نشان نمی دادند. رنگ های دیگر به طور قابل توجهی بیش از حد اشباع شده بودند، اما آبی بدترین متخلف در این زمینه بود. کالیبراسیون به دقت بیشتر پروژکتور کمک کرد، اگرچه قادر به رفع همه چیز نبود. در درجه اول، رنگ های 100% اشباع اولیه و ثانویه هرگز به جایی که لازم بود نرسیدند، فیروزه ای بدترین از همه است و نمی تواند به هدف مورد نظر در اشباع و رنگ برخورد کند. بسیاری از رنگ های دیگر حداقل از نظر رنگ نزدیک بودند، اما هنوز با کمی مشکل در اشباع.

برای کسانی که ترجیح می دهند از این پروژکتور با تنظیمات OOTB استفاده کنند، من دقیق ترین حالت ها برای مشاهده اتاق تاریک را حالت تصویر مرجع برای SDR و حالت تصویر HDR برای HDR یافتم. برای تماشای اتاق روشن، ISF Day یا سینما را پیشنهاد می‌کنم که مناسب‌ترین باشند. در مشاهده اتاق تاریک، متوجه شدم که گامای استاندارد، که در منوی گاما 2.2 می خواند، اما کمی بالاتر است، به خوبی کار می کند. برای مشاهده اتاق روشن، تنظیمات 2.0 در منوی گاما (اندازه‌های 2.1) خوب بود. تنظیم حالت روشنایی لیزری پروژکتور روی “قدرت ثابت: 90٪” در اکثر سناریوها به خوبی کار می کند، اگرچه هر یک از این تنظیمات را می توان بر اساس اولویت تنظیم کرد. تنظیم رنگ درخشان روی 6 و دمای رنگ روی گرم برای SDR کار می کند، در حالی که در HDR، رنگ درخشان روی 10، روشنایی HDR روی 8 و حالت تصویر HDR روی جزئیات تنظیم شده است.

من کالیبراسیون CinemaX D2 را با استفاده از نرم‌افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیف‌سنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry Research و یک ژنراتور Murideo 8K Seven شروع کردم. CinemaX D2 روی صفحه نمایش Elite Screens Aeon CLR Ambient Rejecting Light با بهره 0.6 به قطر 103 اینچ کالیبره شد. این یک نوع صفحه نمایش محبوب عدسی شکل UST است که کنتراست قابل توجهی را با قربانی کردن مقداری حداکثر روشنایی افزایش می دهد. همانطور که معمولاً انجام می‌دهم، قبل از شروع کالیبراسیون، اندازه‌گیری‌های مختلفی را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB دیدم و همچنین اندازه‌گیری پوشش گستره انجام دادم. اندازه‌گیری‌ها عدم وجود رنگ سبز در اکثر حالت‌های تصویر و همچنین تعصب سبز در Bright را تأیید کردند. همانطور که در بالا ذکر شد، پوشش گستره 97% برای Rec.709، 84.6% برای DCI-P3 و 63.25% برای BT.2020 رسید.

با شروع با SDR، اندازه‌گیری‌های قبل از کالیبراسیون خطاهای dE (DeltaE) بسیار زیادی داشتند. (DeltaE معیاری است که برای تعیین خطای قابل مشاهده استفاده می شود. ) اندازه گیری های قبل از کالیبراسیون در مقیاس خاکستری حالت ISF Night دارای خطاهای dE بیش از 3 بود که به راحتی با چشم قابل مشاهده بود. نقاط رنگی وسعت رنگ برای Rec. فضای رنگی 709 خطاهای dE بسیار بالایی را در دو رقم نشان داد که به دلیل رنگ و اشباع نادرست بود. من یک جستجوگر رنگ بزرگ قبل از کالیبراسیون را اجرا کردم و نتایج نشان داد و میانگین 6dE با حداکثر 17.6dE را نشان داد. (Calman ColorChecker دقت را در طیف وسیعی از نمونه های رنگی متناسب با رنگ پوست، آسمان آبی و غیره اندازه گیری می کند.)

با استفاده از بهره 2 نقطه ای و کنترل های بایاس برای تنظیمات، استاندارد صنعت تولید D65 نقطه سفید خاکستری خنثی را هدف قرار دادم. پس از آن، کالیبراسیون کامل CMS (سیستم مدیریت رنگ) برای رنگ‌های اولیه و ثانویه RGBCMYW نیز انجام شد. کالیبراسیون پس از SDR منجر به کالیبره شدن ISF Night به حداکثر 10 fL/34.2 nits در اتاق تاریک تئاتر من شد. کالیبراسیون HDR Post در 36.29 fL/124.36 نیت اندازه گیری شد.

خطاهای پس از کالیبراسیون بسیار کم و با توجه به نقطه شروع بسیار بهتر از حد انتظار بود. اجرای یک بررسی رنگ گسترده از بیش از 150 الگوی منجر به میانگین 2.9dE و حداکثر 9.4dE شد که به نواحی درون فیروزه ای و سرخابی نسبت داده شد. وقتی رنگ‌های 100% اشباع را فاکتور می‌کنیم، حداکثر dE برای فیروزه‌ای به 12dE می‌رسد. اما اکثر نقاط اندازه گیری شده به طور میانگین در حدود 2dE بودند. نتایج کالیبراسیون پس از HDR نیز بهبود یافته است، اگرچه HDR مشکلاتی را با Cyan نیز نشان می‌دهد.

مشکلی که قبلاً در سایر پروژکتورهای Optoma با آن مواجه شده بودم این است که وقتی هر منوی روی صفحه نمایش داده می شود، باعث می شود هنگام انتخاب در منو، ویدیو رد شود. متاسفانه این مشکل در CinemaX D2 نیز وجود دارد. این یک آزار جزئی است، زیرا هنگامی که پروژکتور به درستی تنظیم و کالیبره شد، نیازی به رفتن به منو برای انجام تنظیمات نیست.

مشاهده 1080p/SDR.

من شروع به تماشای SDR با تماشای Star Trek: Into Darkness در بلوری از طریق Oppo 203 کردم. این فیلم را به دلیل صحنه ابتدایی فیلم که در آن کرک در جنگل قرمز نیبیرو در حال دویدن است انتخاب کردم – تمام رنگ های این صحنه این است. بسیار غنی و پر جنب و جوش جنگل قرمز دقیقاً همانطور که من از دیدهای دیگر می شناسم نشان داده شده است، همانطور که لباس زردی که بومیان این سیاره می پوشیدند. رنگ سفید روی بومیان نیز درست بود، همانطور که رنگ پوست خدمه اینترپرایز درست بود. تنها رنگی که خاموش بود، ردایی بود که کرک و مک کوی پوشیده بودند، آنها باید بیشتر به رنگ فیروزه ای روشن تر نمایش داده می شدند و در واقع تیره تر از آنچه باید نمایش داده می شدند. این همچنین در اقیانوس نیز به نمایش گذاشته شد. با این حال، به طور کلی، صحنه خوب به نظر می رسید و اگر کسی با رنگ لباس ها و اقیانوس آشنا نبود، احتمالاً متوجه نمی شد که کمی آبی و خیلی تیره است.

مشاهده سه بعدی 1080p/SDR.

برای 3 بعدی، من  Life or Pi  را در بلوری سه بعدی از طریق Oppo 203 تماشا کردم. صحنه ای که بیشترین تأثیر را داشت زمانی بود که Pi مدرسه دلفین ها را دید و متوجه کشتی باری در دوردست شد. او تا شب شروع به تیراندازی کرد و زمانی که کشتی رفت و پی و ریچارد پارکر به اقیانوس نگاه کردند و به پایین نگاه کردند، موجودات اعماق دریا و حباب‌ها روی یک پس‌زمینه مشکی کامل حس خوبی از عمق و رنگ نسبتاً روشن ایجاد کردند. تصویر نسبتا دقیق به نظر می رسید و تصویر روشن بود حتی زمانی که عینک DLP-Link فعال است. در هیچ نقطه ای از این صحنه هیچ تداخلی دیده نشد و تصویر واضح و در کل دلپذیر بود.

مشاهده UHD/HDR.

من تصمیم گرفتم The Rings of Power: Episode 6 را در Prime Video از طریق Fire TV 4K تماشا کنم. اپیزود 6 دارای صحنه های مختلف زیادی است، از صحنه های روشن با APL بالا تا صحنه های APL پایین با هایلایت های روشن. یک مثال زمانی است که گالادریل از نومنور در حال حرکت است و با ایسیلدور با غروب خورشید به عنوان پس‌زمینه صحبت می‌کند. در این صحنه، آسمان بسیار صاف و بدون اشاره به نوار یا مشکل درجه بندی بود. رنگ آسمان به طور دقیق نشان داده شد و رنگ پوست بدون هیچ رنگی خوب به نظر می رسید. صحنه مخالف زمانی بود که اورک ها به سمت سرزمین های جنوبی رژه می رفتند. این صحنه بسیار تاریک است و دارای نکات برجسته زیادی از مشعل های حمل شده توسط اورک ها بود. متاسفانه این صحنه چالش برانگیز کنتراست کم پروژکتور را نشان داد. درست کردن آن دشوار بود زیرا شب کمی له شده بود. همچنین، آتش‌هایی که برانوین قبل از پیدا شدن در پشت گاری یونجه پنهان می‌کرد، تمام جزئیاتی را که من می‌دانم در آنجا وجود دارد، آشکار نکرد. داخل آتش سفید به نظر می رسید و جزئیاتی را که باید درون آن باشد محو کرده بود. با این حال، به طور کلی، صحنه ها بد به نظر نمی رسیدند، و برای این کلاس از پروژکتورها به خوبی ارائه شدند، حتی اگر جزئیات مشهودی وجود نداشت که در صفحه نمایشی وجود داشت که این را به درستی ارائه می کرد.

Baby Driver از طریق Apple TV 4K مشاهده 4K/HDR من را به پایان رساند. من مقدمه هیجان انگیز فیلمی را که بارها دیده ام تماشا کردم. سوبارو WRX قرمز رنگ که اولین خودروی فرار بود به همه چیزهایی که من آن را تماشا کرده‌ام دقیق بود. سایه و اشباع صحیح قرمز را داشت. شهر که در آن رانندگی می کردند نیز خوب به نظر می رسید. برش جزئی از جزئیات در ابرهای آسمان وجود داشت، اما این فقط به این دلیل بود که من به دنبال آن بودم. رنگ‌های پوست خوب به نظر می‌رسیدند، اما بی‌نقص هم نبودند. رنگ قرمز کمی کمتر بود، اما بسیار نزدیک بود، و من آن را فقط در صحنه‌های خاصی با نور خاصی دیدم، مانند زمانی که بیبی برای اولین بار شروع به صحبت با دبرا در شام کرد. رنگ پوست دبرا درست به نظر می‌رسید، اگرچه در صحنه قبلی درست بعد از اولین سرقت، رنگ پوست گریف (جان برنتال) کمی تغییر کرد. این به احتمال زیاد فقط به دلیل نور آن اتاق است، اگرچه قابل توجه بود. خارج از آن خود فیلم نسبتاً خوب به نظر می رسید.

بازی 4K/60 و 1080p/120.

برای بازی، God of War: Ragnarök را روی پلی‌استیشن 5 آزمایش کردم. چندین بار با پیکربندی‌های مختلف، مانند HDR Off، آزمایش کردم تا امکان فعال کردن بازی پیشرفته فعال شود. من همچنین با HDR On بازی کردم، با استفاده از حالت فریم با وضوح بالا بازی که نرخ فریم را روی 40 هرتز قفل می کند، که باعث می شود از زمانی که در HDR بازی می کردم، بازی پیشرفته خاموش شود. من همچنین این عنوان را انتخاب می‌کنم زیرا اخیراً این عنوان را روی ال‌جی G2 OLED بازی می‌کنم، بنابراین با احساس آن با تأخیر کم بسیار آشنا هستم.

با فعال بودن بازی پیشرفته، بازی احساس خوبی داشت و پاسخگو بود. این بیشتر در هنگام دفع حملات با کریتوس قابل توجه بود. وقتی به آسمان نگاه می کنید رنگ خوب به نظر می رسید و فقط کمی تغییر می کرد، زیرا برای SDR کمی تاریک بود. بعد از این کار به HDR تغییر مکان دادم که Enhanced Gaming را خاموش می کند. از آنجایی که من به تازگی با بازی پیشرفته بازی کرده بودم، متوجه افزایش تاخیر بعد از خاموش شدن آن شدم، به ویژه در هنگام حملات متوالی. رنگ و اشباع در HDR بسیار بهتر از ارائه SDR بود، با اشباع خوب در حملات با استفاده از Blades of Chaos. اما زمان زیادی طول نکشید تا به تفاوت تاخیر بین دو حالت عادت کنم و با کمی تنظیمات در نواختن من قابل پخش بود. به طور کلی، CinemaX یک پروژکتور گیمینگ بسیار توانا است.

نتیجه

Optoma CinemaX D2 یک ورودی بسیار رقابتی و بسیار مناسب به فضای UST و جانشین شایسته CinemaX P2 است. با ارائه تاخیر ورودی عالی و عملکرد HDR توانمند، برای بسیاری گزینه مناسبی است. با این حال، در زمینه‌های مختلف، مانند دقت رنگ OOTB، و همچنین دقت رنگ و پوشش گستره پس از کالیبراسیون، جای بهبود وجود دارد. علاوه بر این، متصل کردن بازی پیشرفته به یک ورودی HDMI 1، همانطور که در برخی از پروژکتورهای قبلی Optoma نیز دیده می شد، ممکن است برای برخی از کاربران مشکل ساز باشد، همانطور که دو برابر کردن آن با تنها پورت HDMI ARC. و با توجه به تعداد زیادی از بازی‌هایی که اکنون با پشتیبانی HDR منتشر می‌شوند، نداشتن تاخیر ورودی کم در بازی پیشرفته در HDR به نظر من یک اشتباه بزرگ است.

همه اینها به کنار، CinemaX D2 و D2 Smart UST های بازی بسیار توانمندی هستند و باید در لیست خریدهای بالقوه برای گیمرهایی که به دنبال یک پرتاب فوق العاده کوتاه هستند قرار گیرند. تماشاگران مشتاق فیلم نیز در اینجا چیزهای زیادی را پیدا خواهند کرد که دوست داشته باشند، به خصوص با قیمت های خیابانی فعلی این پروژکتورها که عملکردی بیش از آنچه انتظار دارید در قیمت ارائه می دهند.

اندازه گیری ها

روشنایی. Optoma CinemaX D2 دارای 3000 انسی لومن است. روشن ترین حالت تصویر در SDR روشن و در HDR حالت تصویر کاربر بود. در SDR، این حالت تصویر 3302 انسی لومن را اندازه‌گیری می‌کند که 9.1 درصد بیشتر از مشخصات با رتبه 3000 انسی لومن Optoma است. با این حال، خوانندگان باید توجه داشته باشند که اندازه‌گیری روشنایی انسی در یک پروژکتور UST با درخشندگی سنج دستی بسیار مستعد نوسانات بزرگ در قرائت‌های ناشی از حرکات کوچک متر است و این بیش از حد قابل توجه احتمالاً می‌تواند به اشتباه در موقعیت‌یابی نسبت داده شود.

تنظیمات حالت روشنایی جالب بود، زیرا تنظیمات مختلف بسته به نحوه پیکربندی آنها مانند سایر حالت ها اندازه گیری می شود. تنظیم لیزر روی Constant Power 100% روشن ترین تصویر را ارائه می دهد و همه چیز از آنجا کاهش می یابد. تنظیم پروژکتور روی Dynamic Black باعث کاهش 10.6% نسبت به Constant Power 100% می شود. نتایج Eco با کاهش 17.5٪. تغییرات در تنظیم توان ثابت منجر به کاهش 5% در هر مرحله از 100 می شود، به این معنی که رفتن به 95% در واقع یک کاهش 5% است، 90% کاهش 5% دیگر را به همراه دارد که در مجموع 10% کاهش از 100% دارد. اگر مقادیر یکسان باشند، روشنایی ثابت همان قدرت ثابت را اندازه گیری می کند، به این معنی که 80٪ روشنایی ثابت همان 80٪ توان ثابت را اندازه می گیرد.

SDR MODE CONSTANT POWER 100 ECO DYNAMIC BLACK
Cinema 2,390 1,971 2,136
HDR Sim 2,846 2,347 2,544
Game 2,862 2,361 2,558
Reference 1,811 1,494 1,619
Bright 3,302 2,724 2,951
User 2,486 2,050 2,222
ISF Day 2,627 2,167 2,348
ISF Night 2,621 2,162 2,343
HDR MODE
HDR 2,601 2,145 2,325
User 2,649 2,185 2,368

صدای فن Optoma

صدای فن را برای سطح نویز معمولی 26 دسی بل و در حداکثر سطح نویز 28 دسی بل ارزیابی می کند. با استفاده از نرم افزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، سطح نویز محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA است. Optoma CinemaX D2 در dB زیر برای SDR و HDR، در حالت‌های روشنایی زیر، از فاصله تقریباً 2.5 فوتی از دریچه‌های اگزوز واقع در سمت چپ و راست اندازه‌گیری شد. اندازه گیری ها نیز از جلو و بالا انجام شد. حالت روشنایی بر اندازه‌گیری‌ها تأثیری نداشت و SDR یا HDR نیز تأثیری نداشت.

SDR/HDR
بالاتر: 35.3 dBA
جلو: 35.5 dBA
سمت چپ: 36 dBA
سمت راست: 37.6 dBA

تاخیر ورودی اندازه گیری تاخیر ورودی هنگام استفاده از بازی پیشرفته در ورودی HDMI 1 به شرح زیر ثبت شد:

1080p/30 = 42ms
1080p/60 = 18ms
1080p/120 = 8ms
1080p/240 = 5ms
2160p/30 = 43ms
2160p/60 = 19ms

اتصالات

  • HDMI 2.0 (x3; HDMI 1 eARC; HDCP 2.2)
  • RS-232 (1x)
  • USB 2.0 type A (x1; 5V/1.5A power delivery/service)
  • 3.5mm Audio Out (1x)
  • S/PDIF (x1 Optical output)

تنظیمات کالیبره شده

تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.

تنظیمات SDR
حالت نمایش: روز ISF
رنگ دیوار: خاموش
محدوده دینامیک: خودکار
روشنایی: -11
کنتراست: -5
وضوح: 6
رنگ: -6
رنگ: 5
گاما: 2.0 یا استاندارد (2.2)

تنظیمات رنگ
رنگ درخشان: 6
دمای رنگ: گرم

تطبیق رنگ

COLOR RED GREEN BLUE
White -9 12 -10
HUE SATURATION LUMINANCE
Red 6 -1 0
Green -10 0 20
Blue -18 -1 -5
Cyan -28 1 13
Yellow 33 4 7
Magenta 0 -11 -2

RGB Gain/Bias

R Gain: 0
G Gain: 0
B Gain: 0
R Bias: -1
G Bias: 0
B Bias: 0

ColorSpace: خودکار

حالت روشنایی: توان ثابت = 90٪

تنظیمات HDR
حالت نمایش: کاربر
رنگ دیوار: خاموش

محدوده دینامیکی:
HDR/HLG: خودکار
حالت تصویر HDR: جزئیات
حالت تصویر HLG: N/A
روشنایی HDR: 8

روشنایی: -3
کنتراست: 3
وضوح: 3
رنگ: 10
رنگ: 0
گاما: N/A

تنظیمات رنگ
رنگ درخشان: 8
دمای رنگ: گرم

تطبیق رنگ

 

COLOR RED GREEN BLUE
White -13 11 -8
HUE SATURATION LUMINANCE
Red -12 18 9
Green 6 16 27
Blue -19 19 -9
Cyan -25 21 15
Yellow 0 6 12
Magenta 0 10 7

RGB Gain/Bias

R Gain: -2
G Gain: 0
B Gain: -2
R Bias: 0
G Bias: -1
B Bias: 1

ColorSpace: خودکار

حالت روشنایی: توان ثابت = 100%

برای خرید این پروژکتور از iprojector بررسی کنید.

منبع:   projectorcentral