جدیدترین فناوریها برای سهولت آموزش در کلاس
فناوری در شیوه آموزش ما و روشی که کودکان و نوجوانان در آن یاد میگیرند انقلابی ایجاد کرده است. دوران کتاب های درسی قدیمی و تخته های سفید ساده و نشانگرها گذشته است. مدارس به طور فزاینده ای بر آوردن کلاس های درس به قرن بیست و یکم و استفاده از فناوری برای ایجاد تجربیات یادگیری پر جنب و جوش تر و جذاب تر متمرکز شده اند.
بیایید نگاهی به برخی از جدیدترین فناوریها برای کلاس درس و روشهایی که بر یادگیری تأثیر میگذارد، و همچنین اینکه فناوری کلاس درس آینده چگونه است، بیاندازیم.
یادگیری با بازی
استفاده از بازی ها برای تقویت درس ها تکنیک جدیدی نیست. معلمان سال ها درس های خود را بازی می کنند زیرا:
یادگیری را سرگرم کننده می کند
باعث می شود دانش آموزان انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشند
حافظه را تقویت می کند
تفکر استراتژیک را بهبود می بخشد
همکاری و کار گروهی را تشویق می کند
رقابت کنترل شده را امکان پذیر می کند
با این حال، آینده فناوری در کلاس درس مستلزم حرکت بیشتر به سمت بازی های الکترونیکی به جای بازی های کاغذی و قلمی است.
این با ارزش است زیرا دانش آموزان امروزی بیش از هر زمان دیگری بازی های رایانه ای انجام می دهند. از گوشیهای هوشمند گرفته تا تبلتها و رایانههای شخصی گرفته تا کنسولهای بازی، کودکان به روشهای بیشتری از همیشه به بازیهای رایانهای دسترسی دارند. اگر معلمان واقعاً می خواهند با بازی های کلاس توجه دانش آموزان خود را جلب کنند، باید تلاش کنند تا بازی های خود را مانند بازی های خارج از کلاس، رنگارنگ و جذاب کنند.
فناوری جدید کلاس درس مانند نمایشگرهای تعاملی این امکان را برای معلمان فراهم می کند که بازی های رایانه ای آموزشی را در جلوی کلاس به نمایش بگذارند. این می تواند به شکل بازی هایی باشد که عمداً برای آموزش طراحی شده اند، یا بازی هایی که فقط برای سرگرمی هستند اما می توانند فرصت های یادگیری را تحریک کنند.
اولی بری، مشاور ملی آموزش اسکاتلند برای فناوریهای نوظهور در یادگیری، در طی مصاحبهای با گاردین، راههایی را توضیح داد که از طریق آن فناوریهای نوظهور میتوانند مؤثر واقع شوند. او توضیح داد که بازیهای المپیک زمستانی ماریو و سونیک که در Wii انجام میشود میتواند برای جمعآوری دادههای معتبر برای استفاده در درس اعداد استفاده شود. در این فرآیند، بچهها میتوانند از تکنیکهای اعدادی برای دادههایی استفاده کنند که برایشان معنی دارد، که به آنها کمک میکند تا بیشتر درگیر موضوع شوند.
استفاده از بازیهای رایانهای در کلاس درس میتواند راهی عالی برای آشنا کردن دانشآموزان با موضوعات متنوع باشد. بنابراین، فناوری کلاس درس آینده، میتواند شامل کنسولهای بازی باشد که به راحتی میتوانند صفحههای تلویزیون یا صفحه نمایش تعاملی را به هم متصل کنند.
دسترسی به cloud
اگرچه cloud سالهاست نحوه ذخیرهسازی و دسترسی ما به دادهها و اسنادمان را تغییر داده است، اما جذابیت این فناوری جدید کلاس درس در مدارس به آن اندازه که میتوانست نیست. با این حال، cloud مزایای بسیار زیادی را برای معلمان و دانش آموزان به همراه دارد.
از دیدگاه آموزشی، cloud می تواند:
کلاس های درس و دفاتر در سراسر جهان از زمان استفاده از تخته سیاه و گچ سنتی فاصله زیادی را طی کرده اند. تختههای سفید که با نشانگرهای پاککننده عرضه میشدند، به تدریج جایگزین تخته سیاه شدند (آنها در دهه 1960 اختراع شدند اما تا پایان قرن به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفتند).
اینجاست که تختههای سفید تعاملی وارد شدند. آنها در سال 1991 اختراع شدند، اما برای مدتی لوکس گران قیمت بودند. آنها در اواخر قرن در مدارس و ادارات گسترش یافتند – و در چند سال اخیر، در دنیای آموزش و کار رایج بوده است. با این حال، مانند تمام فناوریها، همه چیز به سرعت در حال تغییر است. پایان عمر استفاده از تخته سفید تعاملی نزدیک است، زیرا مردم در حال استفاده از جایگزینها هستند.
تحقیق مستقل
شاید یکی از ساده ترین راه هایی که در آن می توان از فناوری کلاس درس جدید استفاده کرد، دسترسی به اینترنت برای تحقیق باشد. بچههای امروزی اگر به تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه دسترسی دارند، تمایل دارند برای پاسخ به سؤالات خود به Google مراجعه کنند، اما گاهی اوقات مدارس در برابر گنجاندن این نوع تحقیقات مستقل در کلاس درس مقاومت میکنند.
منطقی است که مدارس بیشتر مشتاق هستند که دانش آموزان مطالب آموزشی ارائه شده در کلاس را جذب کنند تا اطلاعاتی که از Google تهیه می شود. این تضمین می کند که دانش آموزان در مورد برنامه درسی در یک صفحه قرار دارند. بعلاوه، تشخیص صحت و قابلیت اطمینان اطلاعات منتشر شده به صورت آنلاین می تواند دشوار باشد.
با این حال، این نکات دقیقاً دلیلی است که باید از فناوری کلاس درس آینده برای تشویق تحقیقات مستقل اینترنتی استفاده شود. این فرصتی است برای آموزش دانش آموزان برای تمایز بین منابع آنلاین قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد و کمک به آنها برای استفاده از اینترنت به گونه ای که آموخته های کلاس را افزایش دهد.
همچنین میتواند به بچهها این فرصت را بدهد که در صورت علاقه خاص به موضوعات مطرح شده در کلاس درس عمیقتر مطالعه کنند. داشتن توانایی کنترل یادگیری می تواند به آنها کمک کند تا در مورد موضوعات مورد مطالعه در کلاس هیجان بیشتری داشته باشند که فقط تجربه یادگیری را افزایش می دهد.
در اینجا چند روش وجود دارد که معلمان می توانند تحقیقات آنلاین مستقل را در درس های خود بگنجانند:
از دانشآموزان بخواهید که از ویکیپدیا و گوگل برای تحقیق برای ارائه کلاس استفاده کنند
اگر دانشآموزان کار کلاسی را زودتر به پایان رساندند، وظایف تحقیقاتی وب بیشتری را برای آنها تنظیم کنید. این به کار سریع پاداش می دهد و به دانش آموزان فرصت می دهد تا در مورد یک موضوع بیشتر بیاموزند
از دانشآموزان بخواهید ابتدا از Google برای یافتن پاسخ سؤالات ساده مانند تعریف یک کلمه استفاده کنند
برای جستجوی کلمات، عبارات یا موضوعاتی که برای کل کلاس جدید هستند از یک صفحه نمایش تعاملی در جلوی کلاس استفاده کنید.
برخی از این تکنیک ها متکی به دسترسی آسان دانش آموزان به اینترنت، چه در خانه و چه در طول درس است. با این حال، آینده فناوری در کلاس درس به سمت در دسترس بودن لپ تاپ یا تبلت برای هر دانش آموز متمایل است. ممکن است مدتی طول بکشد تا به آنجا برسیم، اما بسیاری از مدارس در حال حاضر روی طراحی کلاس درس آینده تمرکز کردهاند که در آن کتابهای تمرین و خودکار میتوانند به طور کامل با لپتاپ یا تبلت برای هر دانشآموز جایگزین شوند.
ارائه درس همه کاره
جدیدترین فناوری برای کلاس درس بر یادگیری تعاملی متمرکز است و صفحه نمایش های تعاملی سنگ بنای این روند هستند. یادگیری تعاملی مؤثر است زیرا دانشآموزان را تشویق میکند تا مسئولیت یادگیری خود را بر عهده بگیرند و آنها را مجبور میکند تا مستقیمتر از زمانی که بنشینند، گوش کنند و یادداشتبرداری کنند در کلاس شرکت کنند.
نمایشگرهای تعاملی صفحه نمایش های LED بزرگ با قابلیت لمس هستند. این به معلمان اجازه می دهد تا ارائه های تمام رنگی را در سر کلاس ارائه دهند و با لمس کردن، ضربه زدن یا کشیدن انگشت روی صفحه و نوشتن روی آن، مستقیماً با آن ارتباط برقرار کنند.
نمایشگرهای تعاملی پیشرفته با سیستم عامل ویندوز 10 ارائه میشوند و دارای پورتهای اتصال متنوعی از جمله USB هستند تا اتصال لپتاپ یا USB را برای معلمان برای نمایش ارائههای خود بسیار ساده کنند. از طرف دیگر، اگر محاسبات ابری در مدرسه در دسترس باشد، دسترسی به منابع حتی آسان تر است. بعلاوه، صفحه نمایش ها استفاده از انواع برنامه ها و نرم افزارهای طراحی شده برای کلاس را واقعا آسان می کنند.
بچه ها نیز می توانند از این فناوری کلاس درس آینده بهره ببرند. آنها می توانند:
به لطف فناوری لمس چند نقطه ای، چه به تنهایی و چه با همکلاسی های خود، مستقیماً با محتوای موجود در صفحه ارتباط برقرار کنند
ارائه های تعاملی خود را با سهولت ارائه دهند
از درس های متنوع تری لذت ببرند
از طیف گسترده ای از انواع رسانه ها، از جمله متن، تصویر، ویدئو و موسیقی بیاموزند
در سفرهای میدانی مجازی شرکت کنند، که در آن مکان ها و تجربیات را می توان از طریق اینترنت بدون ترک کلاس کاوش کرد
در پروژه ها با معلمان و همسالان خود آسان تر همکاری کنند
نمایشگرهای تعاملی همچنین امکان ادغام ویدئو کنفرانس را در کلاس درس فراهم میکنند که میتواند طراحی کلاس آینده را کاملاً متحول کند. میتواند به دانشآموزان اجازه دهد تا توسط معلمان در شهرها یا کشورهای مختلف آموزش ببینند، یا با کارشناسان در سراسر جهان تعامل داشته باشند تا بینش بیشتری در مورد مطالب آموزشی به دست آورند. همچنین امکان همکاری بین کلاس ها یا حتی مدارس مختلف را فراهم می کند که می تواند مهارت های ارتباطی دانش آموزان را تقویت کند.
به نظر می رسد طراحی کلاس آینده بیشتر و بیشتر بر یادگیری تعاملی متمرکز شود و نمایشگر تعاملی جدیدترین فناوری در کلاس است که تأثیر گسترده و همه کاره ای بر روش های یادگیری کودکان دارد.
منبع: avocor