ویدئو پروژکتور چیست؟
ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور چیست؟

 یک ویدئو پروژکتور به تعبیری ، ماشینی است که از نور استفاده می کند تا تصویری را روی یک سطح ایجاد کند ، به طور معمول یک سطح صاف مانند یک دیوار. به عنوان مثال ، می توانید از یک دیتا پروژکتور برای نمایش یک نمایشگر روی صفحه بزرگ استفاده کنید تا همه افراد در اتاق بتوانند آن را ببینند. پروژکتورها می توانند یا (اسلایدها) یا تصاویر متحرک (فیلم) تولید کنند. یک پروژکتور معمولاً در اندازه یک توستر است و وزن آن تنها چند پوند است.

ویدئو پروژکتور چیست؟

دیتا پروژکتور یک دستگاه نوری است که قادر است نور خود را به بیرون یا فراتر از خود به منظور ایجاد یک تصویر، ویدئو یا نمایش در صفحه نمایش، “پرتاب” یا گسترش دهد. پروژکتور دیجیتال مدرن قادر به بازتولید یک تصویر یا مجموعه ای از تصاویر بر روی یک سطح است. پروژکتور می‌تواند یک تصویر کوچک را با ابعاد بزرگ روی یک صفحه خالی نمایش دهد تا افراد بیشتری بتوانند یک فیلم یا سریال تلویزیونی و همچنین یک بازی ویدیویی را با شکوه و جزئیات بیشتر مشاهده کنند.

چه زمانی اولین پروژکتور اختراع شد؟

اولین پروژکتور در 11 مه 1965 توسط مردی به نام دیوید هانسن ثبت اختراع شد. پروژکتور دیجیتالی که ما امروز می شناسیم توسط ژن Dolgoff در سال 1984 ساخته شد ، اگرچه وی در سال 1968 با این ایده آشنا شد.

امروزه چگونه از پروژکتور استفاده می شود؟

در زیر لیستی از تمام روش های مختلفی که امروزه می توان از پروژکتور استفاده کرد ، آورده شده است.

ارائه یک پاورپوینت در یک جلسه کاری.

برای تدریس در مدرسه

تماشای فیلم و لذت بردن از بازی در منزل

نمایش محصول یا خدمات در یک مرکز همایش.

بخش های ویدئو پروژکتور چیست؟

لنز:

عدسی پروژکتور چیزی است که تصویر را به سمت یک صفحه نمایش داده شده پرتو می کند یا پخش می کند. برخی از لنزها از نوع زوم یا تلسکوپی هستند که به شما امکان می‌دهند تا روی تصویر زوم لنز انجام دهید و بدون حرکت فیزیکی پروژکتور، آن را به اندازه دلخواه بزرگ یا کوچک کنید.

لامپ پروژکتور:

لامپی که از نوع هالوژن یا LED (دیود ساطع کننده نور) است به نمایش تصویر کمک می کند. میزان روشنایی پروژکتور بستگی به قدرت یا تعداد لومن لامپ پروژکتور دارد.

اتصالات HDMI و USB:

کانکتورهای HDMI درگاه خروجی HDMI پروژکتور هستند که به شما امکان می دهند رسانه های منبع مانند پخش کننده های Blu-Ray و DVD و همچنین کنسول های بازی را به آن متصل کنید. کانکتورهای USB معمولاً برای درایوهای فلش یا اشتراک برق با دستگاه های تلفن همراه خاص هستند. برخی از پروژکتورها دارای پورت های A/V اضافی برای کابل های کامپوزیت و کامپوننت نیز هستند.

کانکتور برق:

اینجا جایی است که قرار است کابلی را وصل کنید که پروژکتور شما را قادر می سازد به پریز برق وصل شود.

بلندگو:

برخی از پروژکتورها با بلندگوی مخصوص به خود عرضه می شوند که می توانید برای بلندگوی بلوتوث، نوار صوتی سیمی یا سیستم صوتی سینمای خانگی اتصال دهید.

کنترل پنل:

پروژکتور علاوه بر کنترل از راه دور یا برنامه ای که با تلفن خود استفاده می کنید، باید دارای یک پنل کنترل باشد که ممکن است متشکل از یک سری دکمه باشد که می توانید آنها را فشار دهید یا یک صفحه نمایش لمسی LCD که می توانید بسته به میزان بالای آن دستکاری کنید.

کنترل از راه دور:

کنترل‌های از راه دور که به گیرنده‌های از راه دور نیز معروف هستند، به شما این امکان را می‌دهند که پروژکتور خود را از دور بدون فشار دادن دکمه یا لمس صفحه نمایش پانل کنترل پروژکتور خود کنترل کنید.

اتصال LAN:

در صورتی که بخواهید یک اتصال اینترنت سیمی برای پروژکتور خود با استفاده از کابل های LAN به جای اینکه به اتصال Wi-Fi آن به روتر اینترنت خانگی خود بستگی داشته باشید، یک کانکتور LAN جداگانه در دسترس است.

فن، دریچه های ورودی و خروجی :

در داخل پروژکتور یک فن وجود دارد که هنگام استفاده از آن با لامپ LED داغ، آن را خنک می کند. هوای اطراف دستگاه را با استفاده از دریچه های ورودی مکش می کند و سپس گرما را با استفاده از دریچه های اگزوز برای خنک سازی کارآمد دفع می کند.

پروژکتور چگونه کار می کند

یک پروژکتور با تابش نور از طریق یک لنز شفاف کوچک کار می کند. چندین فناوری پروژکتور موجود است که به شما امکان می‌دهد تصویر دیجیتال را از رسانه منبع خود به صورت مستقیم پخش کنید، مانند استفاده از لیزر به جای LED. پروژکتوری که در دهه‌های 1990 تا 2000 جایگزین پروژکتور نمایش اسلاید شد – ویدئو پروژکتور دیجیتال – نقطه اوج تمام فناوری‌هایی است که از دوربین‌های مبهم و فانوس‌های جادویی گذشته تا پروژکتورهای فیلم و پروژکتورهای اسلاید در اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد.
پروژکتور نمایشگر کریستال مایع (LCD) نوع پروژکتوری بود که بر ویدئو پروژکتوری که عمدتاً برای ارائه های تجاری و آینه کاری مانیتور کامپیوتر استفاده می شود غالب بود. آنها در نهایت به عنوان جایگزین های تلویزیونی نیز مورد استفاده قرار گرفتند، زیرا این فناوری رایج تر و در دسترس تر شد. اکنون پروژکتورهای مبتنی بر آینه و منشور مانند پردازش نور دیجیتال (DLP) و همچنین پروژکتورهای هیبریدی LCD/DLP که به عنوان پروژکتورهای کریستال مایع روی سیلیکون (LCoS) شناخته می شود، دارید که فناوری LCD را با منشورهای DLP با هم ترکیب می کند.

انواع پروژکتور

در اینجا رایج ترین انواع پروژکتورهای موجود با توجه به در دسترس بودن تجاری آنها آورده شده است. شما آنها را مطابق با نیازهای خود و نوع مشتری خود خریداری می کنید، چه صاحب خانه با سینمای خانگی یا یک کسب و کار/مدرسه با اتاق کنفرانس.

پروژکتورهای سینمای خانگی:

همانطور که مفهوم سینمای خانگی نه تنها در میان افراد ثروتمند بلکه در میان طبقه متوسط رو به بالا نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرد، پروژکتورهای سینمای خانگی نیز محبوبیت بیشتری پیدا کردند. آنها در اواخر دهه 2000 و اوایل دهه 2010 زمانی که تلویزیون های HDTV (تلویزیون با وضوح بالا) شروع به جایگزینی تلویزیون های حجیم CRT (لوله اشعه کاتدی) قدیمی و نسبت تصویر مربع 4:3 خود کردند، به وجود آمدند. از پروژکتورهای تجاری سازگار با رایانه شخصی، پروژکتورهای سینمای خانگی ساخته شده برای HDTV با رزولوشن 1080p فول اچ دی و اتصالات HDMI ظاهر شدند. آنها همچنین با نسبت تصویر 16:9 در دسترس بودند.

پروژکتورهای تجاری:

پروژکتورهای تجاری پروژکتورهایی هستند که در مشاغل برای اهداف ارائه استفاده می شوند و بیشتر به لپ تاپ ها و رایانه های شخصی رومیزی متصل می شوند تا رابط های آینه ای داشته باشند و اجازه دسترسی به برنامه هایی مانند Microsoft PowerPoint یا Excel را می دهند. در صورت نیاز می توان از آنها به عنوان کمک آموزشی نیز استفاده کرد. از نظر مشخصات، آنها با همتایان سینمای خانگی خود با داشتن نسبت تصویر متفاوت (از 4:3 تا 16:10) و گزینه های وضوح بیشتر نسبت به گزینه های 720p و 1080p پروژکتورهای سینمای خانگی استاندارد متفاوت هستند. آنها بیشتر با کامپیوترها سازگار هستند تا HDTV. آنها اندازه‌های وضوح بیشتری داشتند زیرا به مدل‌های مختلف رایانه‌های شخصی نوت‌بوک و ایستگاه‌های کاری توجه می‌کردند.

پروژکتورهای پرتاب کوتاه و پرتاب طولانی:

فاصله پرتاب فاصله پروژکتور تا صفحه است. پروژکتورهایی با فاصله پرتاب کوتاه و فاصله پرتاب طولانی وجود دارد. یک پروژکتور پرتاب کوتاه یا پرتاب کوتاه پروژکتوری است که می توانید آن را نزدیک به صفحه نمایش قرار دهید و همچنان آن را پر کنید. پروژکتورهای استاندارد سقفی یا اتاق پشتی ممکن است فواصل پرتابی طولانی تری داشته باشند که در صورت نیاز شما را ملزم می کند دستگاه را تا پشت اتاق قرار دهید. یک پروژکتور پرتاب کوتاه به دلیل نزدیکی به صفحه نمایش، مفید است.

ویژگی ها یا مشخصات پروژکتور

یک پروژکتور معمولاً دارای مشخصات یا ویژگی های زیر است که باید به آنها توجه داشته باشید.

رزولوشن:

این به این اشاره دارد که تصویری که به آن نگاه می کنید چقدر بزرگ است. برخی از پروژکتورها دارای وضوح استاندارد 480p یا 480i هستند که می توانند تا 1080p و 1920×1080 پیکسل را منفجر کنند یا از همان ابتدا وضوح 1080p را داشته باشند. هر چه رزولوشن اصلی بزرگتر باشد، نتایج بهتر و دقیق تر است. اگر بخواهید می‌توانید تا 4K یا 4096p بروید.

نسبت تصویر

نسبت تصویر به نسبت بین ارتفاع و طول صفحه اشاره دارد. به عنوان مثال، نسبت تصویر 4:3 تلویزیون های CRT شکل مربعی دارد که در آن به ازای هر 4 اینچ طول، 3 اینچ ارتفاع بر حسب اندازه صفحه نمایش وجود دارد. تلویزیون‌های HD دارای نسبت تصویر 16:9 هستند و رایانه‌های شخصی با صفحه عریض که برای ارائه نمایش اسلاید استفاده می‌شوند، در عوض دارای 16:10 هستند.

روشنایی:

پروژکتور چقدر روشن است. روشنایی با لومن اندازه گیری می شود. برخی از پروژکتورها روشنایی پایینی دارند، بنابراین می توانید آنها را فقط در شرایط کم نور یا بدون نور محیطی (بدون نور روز یا لامپ های اطراف) مشاهده کنید. سایر موارد را می‌توانید در نور روز یا در فضای باز مشاهده کنید، مانند فیلم در حیاط خلوت. برای پخش در نور روز به حداقل 2500 لومن نیاز دارید.

نسبت کنتراست:

میزان تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین مناطق یک تصویر. این نشان می دهد که قسمت های نور در مقایسه با سایه ها چقدر روشن هستند. میزان خوب بودن نسبت کنتراست تعیین می کند که دیدن جزئیات ظریف مانند متن حروف و بافت سطح چقدر آسان است. اگر پروژکتور شما نسبت کنتراست ضعیفی داشته باشد، تصویر به صورت محو یا خاکستری ظاهر می شود.

نسبت پرتاب

نسبت پرتاب به این اشاره دارد که تصویر بسته به فاصله ای که پروژکتور را قرار می دهید چقدر عریض یا بزرگ می شود. همانطور که قبلاً گفته شد، پروژکتورهای مختلف نسبت پرتاب متفاوتی دارند. پروژکتورها را مطابق با فاصله ای که می خواهید در پشت اتاق قرار دهید، خریداری کنید، حتی اگر قصد دارید آن را روی پایه سقفی قرار دهید. به عنوان مثال، نسبت پرتاب 2.4:1 به این معنی است که برای نمایش یک تصویر 10 فوتی روی یک صفحه بزرگ به 24 فوت فضا نیاز دارید.

زوم لنز:

زوم لنز راهی برای دستکاری یا تنظیم تصویر یا پروژکتور خود در صورتی که تصویر برای آن خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. به طور معمول، شما تنظیمات خود را با حرکت دادن پروژکتور به اطراف انجام می دهید تا زمانی که در فاصله مناسب مطابق با نسبت پرتاب خود قرار گیرد. با این حال، اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید زیرا صفحه نمایش کوچک‌تری دارید یا پایه سقفی قبلاً نصب شده است، می‌توانید از ویژگی زوم لنز پروژکتور برای کوچک کردن یا کشیده‌شدن تصویر به دلخواه استفاده کنید.

تصحیح کیستون:

هنگامی که تصویر یا ویدیویی را با زاویه نمایش می دهید، نتیجه معمولاً یک ذوزنقه کیستون مانند است. اگر نمی‌توانید پروژکتور را از موقعیت خود حرکت دهید، می‌توانید شکل ذوزنقه‌ای را با استفاده از ویژگی تصحیح کیستون پروژکتور خود در صورتی که یکی دارد، «اصلاح کنید». با این حال  هرچه تصحیح کیستون بیشتری انجام دهید، وضوح تصویر حاصل بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد و منجر به ایجاد خطوط ناهموار، پیکسل شدن یا “مصنوعات” در سراسر تصویر دیجیتال می شود.

مزایای ویدئو پروژکتور

مزایای یک پروژکتور بی شمار و غیرقابل انکار است. چیزهایی وجود دارد که می توانید با آنها انجام دهید

ارزش:

کیفیت باید با قیمت مطابقت داشته باشد. حداقل، شما باید پروژکتوری تهیه کنید که کیفیت یا ویژگی های بیشتری نسبت به هزینه آن به شما بدهد تا بتوانید در نهایت سرمایه گذاری خود را نسبت به بودجه خود به حداکثر برسانید.

قابلیت حمل:

یک پروژکتور، حتی بزرگ‌ترین آنها به اندازه یک چاپگر، نسبتاً قابل حمل و جمع‌وجور هستند. پروژکتورهای پیکو یا جیبی وجود دارند که در واقع به اندازه یک گوشی هوشمند یا HDD خارجی هستند. آنها عمدتاً به دلیل اندازه آنها پروژکتورهای کوتاه پرتاب هستند. سایز پروژکتوری بگیرید که برای شرایط شما منطقی باشد.

راحتی چشم:

روشنایی پروژکتور باید درست باشد تا اطمینان حاصل شود که تصویر به دست آمده را به گونه ای می بینید که به چشمان شما فشار نیاورد. نور آبی یک پروژکتور به اندازه نور آبی HDTV باعث خستگی چشم نمی شود، دقیقاً به این دلیل که شما به جای تماشای مستقیم چیزی روی یک صفحه روشن، یک تصویر منعکس شده یا نمایش داده شده را می بینید.

تصاویر عظیم:

هرچه تصویر بزرگتر باشد، پس از نمایش آن تصویر، جزئیات بیشتری را مشاهده خواهید کرد. عوامل دیگری مانند وضوح یا تعداد پیکسل در تصویر و همچنین نسبت کنتراست و نسبت ابعاد می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، اما برای اکثر افراد داشتن هر پروژکتوری به دلیل بزرگی برجستگی های آن مفید است.

اندازه تصویر قابل تنظیم:

در این مورد، برخلاف تلویزیون‌های HD و مانیتورهای رایانه، می‌توانید اندازه تصویر طرح‌ریزی یا تصویری را که به آن نگاه می‌کنید با تکان دادن در تنظیمات یا کنترل‌های دستگاه سفارشی کنید. می‌توانید از زوم لنز یا تصحیح کیستون برای رفع نماهایی که در زاویه یا نسبت پرتاب اشتباه هستند استفاده کنید. اگر روی یک دیوار خالی پرتاب می‌کنید، می‌توانید به معنای واقعی کلمه صفحه را هر اندازه یا نسبت ابعادی که می‌خواهید یکسان کنید.

منبع: projectorninja

نظرات (2)

اصغری

کدوم برندها تو دیتا پروژکتور های امروزی معروف ترن

    stock projector

    برند اپسون و بنکیو در بازار ایران معروف ترن و محصولاتشون بهتر گیر میاد