بررسی ویدئو پروژکتور گیمینگ Optoma UHD55

بررسی ویدئو پروژکتور گیمینگ Optoma UHD55

Optoma UHD55 یک ورودی جدید برای سال 2022 است و برای بازی و سرگرمی های خانگی هدف گذاری شده است. این مدل یک راه حل همه کاره با قیمت جذاب و بسیار معقول است، بنابراین چیزهای زیادی برای ارائه دارد. UHD55 یک DLP 4K XPR  با روشنایی 3600 انسی لومن است. این دستگاه از یک منبع نور مبتنی بر لامپ و چیپست 0.47 اینچی Texas Instruments برای تولید وضوح 4K با استفاده از جابجایی پیکسلی چهار فاز استفاده می کند، در حالی که از چرخه رنگ 8 بخش RGBWRGBW Optoma نیز بهره می برد.

داشتن یک بسته مقرون به صرفه که عملکرد عالی در بازی با تاخیر بین 4.4 میلی‌ثانیه تا 16.9 میلی‌ثانیه دارد، و به لطف ویژگی‌های پوشش فضای رنگی 97 درصدی DCI-P3، به طور بالقوه در سینما خوب عمل می‌کند، به این معنی است که این پروژکتور ممکن است گزینه ای مناسب باشد.

امکانات

همانطور که گفته شد، Optoma UHD55 از چیپست Texas Instruments DMD 0.47 DLP در ترکیب با XPR برای انجام یک تغییر پیکسل چهار فاز به منظور حل تصاویر با وضوح 4K استفاده می کند. Optoma همچنین از یک چرخه رنگی 8 قسمتی RGBWRGBW استفاده می کند و خوشبختانه در طول مدت زمانی که با UHD55 کار کردم هیچ رنگین کمانی را تجربه نکردم، که همیشه یک نگرانی بالقوه برای پروژکتورهای DLP است.

UHD55 دارای 3600 انسی لومن و پشتیبانی از طیف رنگی گسترده فضای رنگی DCI-P3 با مشخصات پوشش 97 درصد است. این با استفاده از فیلتری که بر اساس استفاده از حالت های تصویر WCG درگیر می شود، انجام می شود. ساعات عمر مشخص شده لامپ بسته به میزان استفاده و حالت روشنایی استفاده شده متفاوت خواهد بود. بر اساس مشخصات Optoma، حالت پیش فرض Bright اجازه می دهد تا 4000 ساعت استفاده کنید. Eco اجازه 10000 ساعت را می دهد و Dynamic به 15000 ساعت چشمگیر اجازه می دهد. حتی با در نظر گرفتن اینکه UHD55 از یک منبع نور مبتنی بر لامپ آزمایش شده و واقعی استفاده می کند، لامپ ارائه شده باید سال ها قبل از نیاز به تعویض برای کاربران زیادی دوام بیاورد، مگر اینکه کاربر بسیار سنگینی باشید و همیشه در روشن ترین حالت کار کنید. هنگامی که به یک لامپ نیاز دارید، لامپ های جایگزین 235 دلار هزینه دارند.

 

Optoma هدف خود را دستگاه مناسب بازی قرار داده است که می خواهد روی صفحه نمایش بزرگ بازی کند و این در تاخیر ورودی بسیار کم مشهود است. تاخیر ورودی بسته به وضوح و زمان منبع متفاوت است، با نرخ فریم 60 هرتز، 120 هرتز، یا 240 هرتز که منجر به تاخیر کمتر با افزایش نرخ فریم می شود. تاخیر ورودی مشخص شده از 17 میلی‌ثانیه برای 1080p/60hz و 4K/60hz متغیر است. رزولوشن 1080p/120 هرتز با نرخ چشمگیر 8.6 میلی‌ثانیه رتبه‌بندی شده است، در حالی که 1080p/240 هرتز حتی 4.4 میلی‌ثانیه کمتر است. این تقریباً کمترین تأخیر ورودی است که امروزه می توانید در پروژکتورهای بازی پیدا کنید و با جدیدترین چیپست DLP مرتبط است. این اعداد به خوبی با کنسول های نسل بعدی مانند ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 جفت می شوند زیرا رزولوشن بسیاری از بازی هایی که از نرخ فریم 120 هرتزی پشتیبانی می کنند به هر حال به 1080p کاهش یافته است. هنگامی که تاخیر ورودی با استفاده از ژنراتور/متر Murideo Seven G-8K اندازه‌گیری شد، متوجه شدیم که مشخصات تأخیر منتشر شده دقیق است:  1080p/60 @ 17ms, 1080p/120 @ 7ms, 1080p/240 @ 4ms, and 4K/60 @ 16ms

UHD55 با دو درگاه HDMI 2.0a، VGA و یک جک صوتی 3.5 میلی‌متری، اتصالات فراوانی را روی دستگاه ارائه می‌کند. این علاوه بر یک خروجی صوتی 3.5 میلی متری، یک خروجی S/PDIF (خروجی نوری)، ماشه 12 ولتی و سه درگاه USB A است که می تواند برای سرویس و به عنوان خروجی DC تا 5 ولت برای برق رسانی به دستگاه هایی مانند استریم استیک استفاده شود. ، در حالی که دو درگاه USB باقیمانده را می توان برای پخش رسانه یا با دانگل Wi-Fi موجود استفاده کرد. در نهایت یک پورت LAN RJ45 و درگاه RS232 نیز در واحد موجود است. با این تعداد اتصالات موجود، تصور اینکه نمی‌تواند نیاز به هر چیزی را که از نظر ارتباطی به آن پرتاب می‌کند را برطرف کند، دشوار است.

با این حال، درگاه‌های HDMI دارای عملکردهای متنوعی هستند که به درگاه‌های خاصی گره خورده‌اند، و برخی ممکن است بسته به منابعی که به آن متصل شده‌اند و آنچه می‌خواهند از هر منبع دریافت کنند، این مشکل را پیدا کنند. مشکل اینجاست که HDMI 1 دسترسی انحصاری به ویژگی بازی پیشرفته دارد، که همان چیزی است که تاخیر ورودی UHD55 را به اعداد ذکر شده در بالا کاهش می دهد. بدون فعال بودن این ویژگی، تاخیر ورودی در همه موارد دو برابر می شود. جایی که این موضوع بیشتر مورد توجه قرار می گیرد این است که HDMI 2 دسترسی انحصاری به پروفایل های تصویر WCG (گستره رنگ گسترده) دارد. هنگامی که نمایه‌های تصویر WCG انتخاب می‌شوند، فیلتر WCG را درگیر می‌کند که برای گسترش پوشش فضای رنگی DCI-P3 به 97% ادعا شده استفاده می‌شود. این برای بازتولید رنگ HDR بسیار مهم است.

احتمالاً می توانید ببینید که کجا این مشکل ساز می شود. گیمرهایی که می‌خواهند بازتولید رنگ پیشرفته‌تری برای HDR که دارای طیف رنگی گسترده است داشته باشند، اگر بخواهند همزمان تأخیر ورودی بسیار پایینی داشته باشند، عملاً نمی‌توانند این کار را انجام دهند. Optoma شما را وادار می کند یکی یا دیگری را انتخاب کنید. شما نمی توانید هر دو را داشته باشید حالا، اگر بازی HDR نیست و فقط SDR است، اگر کاربر استفاده از HDMI 1 را انتخاب کند، مشکلی نیست. اما با توجه به اهمیت بیشتر HDR برای بازی، انتخاب ناامیدکننده است. من احساس می‌کنم که این یک نادیده گرفتن بسیار بزرگ است، زیرا نمی‌توانم دلیل مفیدی برای تقسیم این موارد فکر کنم، مگر اینکه برای یک محدودیت فنی باشد. من ترجیح می دهم هر دو ویژگی را در یک ورودی واحد داشته باشم اگر امکان وجود آن در هر دو وجود نداشت. این به کاربران امکان می دهد تا از قابلیت های UHD55 بهتر و کامل استفاده کنند.

[یادداشت سردبیر: Optoma تأیید کرده است که این در واقع به دلیل یک محدودیت فنی است: تمرکز زیادی بر روی تنظیم حالت طیف رنگی گسترده HDR برای فیلم‌ها در طول توسعه و الزامات حافظه داخلی برای به نظر رسیدن آن به بهترین شکل، باعث تقسیم این عملکردها شد. . از سوی دیگر، گفته می‌شود که این تقسیم امکان درون‌یابی قاب PureMotion (که به طور پیش‌فرض باعث ایجاد تاخیر می‌شود) و تاخیر ورودی کم در همان پروژکتور را می‌دهد، چیزی که Optoma می‌گوید تا زمان معرفی آخرین معماری سخت‌افزاری امکان‌پذیر نبود.—Rob سابین]

 

ویژگی های اضافی موجود در UHD55 دسترسی به برنامه Optoma Connect است که به کاربر اجازه می دهد پروژکتور را کنترل کند و یک صفحه اصلی دیجیتال ایجاد کند، و سازگاری با IFTTT  که یک ویژگی بسیار منحصر به فرد است زیرا امکان فعال سازی را فراهم می کند. اتوماسیون ها بر اساس تمایل کاربر انجام می شود. IFTTT یک پلتفرم بسیار انعطاف پذیر است. اگر می توانید آن را فکر کنید، می توانید آن را با استفاده از دستورات شرطی کدگذاری کنید. بنابراین، این یک ویژگی بسیار جالب است که در دستگاهی مانند پروژکتور گنجانده شده است و من دوست دارم بیشتر آن را ببینم. یکی دیگر از برنامه‌های موجود برای استفاده با UHD55 Creative Cast است که امکان بازتاب و ارسال تصاویر و ویدیوها را از یک دستگاه شخصی مانند تلفن همراه یا لپ‌تاپ/دستگاه کروم فراهم می‌کند.

برخی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه موجود در UHD55، فروشگاه اپلیکیشن Optoma Marketplace تا حدودی پراکنده با در دسترس بودن برنامه‌های ویدیویی مانند Netflix، Amazon Prime، Crunchyroll و Plex است. توجه داشته باشید که این پلت‌فرم Google TV مبتنی بر اندروید نیست که امروزه در تعداد فزاینده‌ای از پروژکتورها یافت می‌شود و نسبت به پلتفرم استریم Aptoide که در برخی از پروژکتورهای قبلی Optoma وجود داشت، بسیار ارجح است. دریافتم که برنامه‌ها به طور مؤثر نسخه‌های مرورگر هستند و عملکرد به اندازه کافی ناسازگار بود، جایی که من ترجیح می‌دهم از یک دستگاه پخش اختصاصی قوی‌تر مانند Roku یا FireTV استفاده کنم. با این حال، اگر به آن‌ها نیاز دارید، برنامه‌ها کار می‌کنند و به خوبی با بلندگوی داخلی 10 واتی مونو یکپارچه جفت می‌شوند. خروجی کلی اسپیکر در صورت نیاز برای یک اتاق کوچک کافی است، اگرچه در مورد بیس کمی خوب نبود. مانند همیشه توصیه می شود از یک راه حل صوتی خارجی مانند نوار صوتی یا AVR/پردازنده صدای فراگیر برای بهترین تجربه صوتی با بازی ها و سینمای خانگی استفاده کنید.

UHD55 همچنین دارای سازگاری سه بعدی 1080p است که همیشه مورد استقبال قرار می گیرد. هر عینک DLP-Link خارج از قفسه باید کار کند، و هنگامی که پروژکتور سیگنال سه بعدی را می بیند، به طور خودکار به حالت سه بعدی می رود، که روشنایی و کنتراست را افزایش می دهد. عملکرد حالت های سه بعدی در واقع بسیار خوب بود. تداخل بسیار کمی هنگام مشاهده دیده می شد و حس خوبی از عمق وجود داشت و حالت تصویر سه بعدی مشابه حالت تصویر سه بعدی ISF بود.

در نهایت، با UHD55 یک کنترل از راه دور کوچک با نور پس‌زمینه همراه با دکمه‌های ناوبری استاندارد، صدا، بی‌صدا کردن، دسترسی به حالت تصویر، منو، صفحه اصلی برای دسترسی به صفحه اصلی Optoma، تنظیمات، برق و ورودی وجود دارد. متأسفانه کنترل از راه دور با وجود شروع کار من با باتری های تازه، گاهی اوقات پاسخگوترین دستگاه نبود. گاهی اوقات نیاز به زدن دو بار کلید جهت یا دکمه Enter برای انتخاب یا حرکت مکان نما بود. خوشبختانه، پس از راه اندازی پروژکتور، نیاز به استفاده از آن محدود شد.

خود واحد UHD55 دارای ابعاد 4.5×12.4×10.6 اینچ (HWD) است، من آن را اندازه متوسط می‌دانم . وزن آن 8.6 پوند است. بنابراین می توان آن را تقریبا در هر جایی قرار داد.  یکی از عواملی که هنگام نصب این دستگاه باید در نظر داشته باشید این است که انحراف اصلی آن 105٪ است، به این معنی که هنگام قرار دادن باید تقریباً 5٪ بالا یا پایین صفحه نمایش از مرکز لنز قرار گیرد. خوشبختانه UHD55 دارای 10 درصد تغییر لنز عمودی است که به صورت دستی کار می‌کند، بنابراین انعطاف‌پذیری در مکان‌یابی وجود دارد. با این حال، جابجایی لنز افقی ندارد، بنابراین باید با قرار دادن پروژکتور، محل قرارگیری آن به صورت افقی درست شود. زوم و فوکوس 1.3 برابری در این دستگاه به صورت دستی است، اگرچه شماره گیری آن بسیار آسان است، و پس از تنظیم، نیازی به تنظیم بیشتر پیدا نکردم. UHD55 با نسبت پرتابی 1.21:1 – 1.59:1 می‌تواند یک تصویر مورب 30 تا 301 اینچی را بسته به مسافت ایجاد کند. برای تعیین فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش دلخواه خود، می توانید از ماشین حساب پروجکشن ProjectorCentral Optoma UHD55 استفاده کنید.

در صورت نیاز، UHD55 از کیستون عمودی و افقی پشتیبانی می‌کند، هرچند مثل همیشه، توصیه می‌شود از استفاده از چنین ویژگی‌هایی برای حفظ یکپارچگی کیفیت تصویر خودداری کنید.

کارایی

حالت های رنگی UHD55 دارای شش حالت تصویر اختصاصی برای SDR، یکی برای سه بعدی و چهار حالت برای HDR است که به صورت پیش‌فرض از جعبه باز می‌شوند. UHD55 از حالت‌های تصویر ISF پشتیبانی می‌کند که می‌توانند قفل شوند تا از تغییر تنظیمات جلوگیری شود. اینها برای کالیبراتورهای حرفه‌ای در نظر گرفته شده‌اند، اما می‌توان با استفاده از کنترل از راه دور و وارد کردن ترتیب فشار دادن دکمه زیر به آنها دسترسی داشت: Power، Up، Down، Up، Up. پس از وارد کردن این کد، منو و گزینه های خاموش، روشن و باز کردن قفل (که امکان ویرایش حالت ها را می دهد) به کاربر نمایش داده می شود. این حالت تصویر SDR را به هشت حالت می رساند که شامل سینما، HDR Sim، بازی، مرجع، روشن، WCG_SDR، ISF Day و ISF Night می شود. حالت های تصویر سه بعدی اکنون در مجموع دو حالت دارند که شامل 3D و ISF 3D می شود. تعداد حالت تصویر HDR با چهار حالت بدون تغییر باقی می ماند که عبارتند از HDR، HLG، WCG_HDR و WCG_HLG. باز هم ذکر این نکته مهم است که تمام حالت‌های تصویری که دارای پیشوند WCG هستند فقط در پورت HDMI 2 قابل دسترسی هستند. حتی اگر آنها در منوی حالت نمایش تنظیمات تصویر برای همه ورودی‌ها قابل مشاهده هستند، فقط در صورتی می‌توان آنها را برای استفاده انتخاب کرد که منبع به HDMI 2 وصل باشد.

 

UHD55 کنترل‌هایی را برای تنظیمات مدیریت رنگ و خاکستری در همه حالت‌های تصویر موجود فراهم می‌کند. این امکان تنظیم تراز سفیدی مقیاس خاکستری را با استفاده از کنترل‌های 2 نقطه‌ای RGB برای Gain و Bias فراهم کرد. سیستم مدیریت رنگ (CMS) تنظیمات رنگ، اشباع و افزایش را برای رنگ‌های سفید، اولیه و ثانویه (WRGBCMY) در فضای رنگ هدف مجاز می‌داند. گزینه های گاما همگی مقادیر از پیش تعریف شده ای هستند که از استاندارد 1.8 تا 2.6 و همچنین گزینه های گامای فیلم، ویدیو و گرافیک متغیر هستند که تغییرات جزئی را در منحنی گاما مشابه منحنی S اعمال می کنند.

عملکرد خارج از جعبه متفاوت بود و در اکثر حالت ها خیلی بد نبود. برخی از حالت‌ها مانند Cinema و Bright دارای رنگ سبز ظاهری بودند، در حالی که سایر حالت‌ها بیشتر رنگ آبی مانند Reference و Game داشتند، که ترجیح داده می‌شود زیرا دیدن بصری آن سخت‌تر است. HDR به روشی مشابه ارائه شد.

مشاهده اولیه حالت‌های تصویر خارج از جعبه (OOTB) خوشایند بود و تصویر مناسبی را ارائه می‌داد، اگرچه واضح بود که برخی از رنگ‌ها رنگ یا سطح اشباع درستی ندارند. بنابراین، کالیبراسیون واقعاً لازم بود تا پروژکتور به بهترین شکل ظاهر شود. با این حال، برای کسانی که ترجیح می دهند از این پروژکتور با تنظیمات OOTB استفاده کنند، من دقیق ترین حالت ها برای مشاهده اتاق تاریک را حالت تصویر مرجع برای SDR و حالت تصویر HDR برای HDR یافتم. در حالت ایده‌آل، استفاده از گامای استاندارد، که 2.2 در منوی گاما است، یا 2.4 متعادل‌ترین تصویر را در ترکیب با حالت روشنایی Eco+ یا Dynamic، با رنگ درخشان روی 1 برای SDR و 9 برای HDR، ارائه می‌کند.

من کالیبراسیون UHD55 را با استفاده از نرم‌افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیف‌سنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry Research و یک ژنراتور Murideo 8K Seven شروع کردم. UHD55 به قطر 100 اینچ در صفحه نمایش سفید مات فیلم Stewart با بهره 1.3 کالیبره شد، تقریباً. 8 فوت، 11 اینچ فاصله پرتاب. قبل از شروع کالیبراسیون، اندازه‌گیری‌های مختلفی را انجام دادم تا آنچه را که در مشاهده OOTB دیدم، تأیید کنم، که این بود که سینما و روشن واقعاً سبز هستند در حالی که سایر حالت‌ها به سمت آبی سوگیری دارند. من همچنین تأیید کردم که تنظیمات گاما مطابق با انتخاب منو به درستی ردیابی می شوند.

با شروع با SDR، اندازه‌گیری‌های قبل از کالیبراسیون خطاهای نسبتاً بزرگ dE (DeltaE) داشتند. (DeltaE معیاری است که برای تعیین خطای قابل مشاهده استفاده می شود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی که بیش از 2.3 باشد تفاوت قابل توجهی برای چشمان تمرین کرده است و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایده آل نباید برای چشم دیده شود. ) اندازه‌گیری‌های قبل از کالیبراسیون در مقیاس خاکستری حالت مرجع دارای خطاهای dE بیش از 3 بودند و تا 8.3 برای 100٪ سفید می‌رسیدند. نقاط رنگی وسعت رنگ برای Rec. فضای رنگی 709 خطاهای dE بسیار بالایی را در دو رقم نشان داد که به دلیل رنگ و اشباع نادرست بود. من یک جستجوگر رنگ بزرگ قبل از کالیبراسیون را اجرا کردم و نتایج نشان داد و میانگین 4dE با حداکثر 6.4dE را نشان داد. (CalMAN ColorChecker دقت را در طیف وسیعی از نمونه‌های رنگی متناسب با رنگ پوست، آسمان آبی و غیره اندازه‌گیری می‌کند.)

[یادداشت سردبیر: به عنوان یک ضمیمه به موارد فوق، Optoma در طول بررسی واقعی ما نسبت به آنچه که فکر می‌کردند اندازه‌گیری خطای خارج از جعبه برای حالت‌های SDR بالاتر از حد انتظار بود، ابراز نگرانی کرد. پس از بررسی، آنها مشخص کردند که برخی از جنبه‌های روش‌های کالیبراسیون نهایی کارخانه‌شان، درجه تحمل بالاتری نسبت به معمولی را فراهم می‌کند، و در تلاش برای اصلاح آن هستند. اما در عین حال، آنها پیشنهاد کردند که تغییر واحد به واحد می تواند نتایج بهتری را در برخی از نمونه ها به همراه داشته باشد. – راب سابین

با استفاده از بهره 2 نقطه ای و کنترل های بایاس برای تنظیمات، استاندارد صنعت تولید D65 نقطه سفید خاکستری خنثی را هدف قرار دادم. پس از آن، کالیبراسیون کامل CMS (سیستم مدیریت رنگ) برای رنگ‌های اولیه و ثانویه RGBCMY نیز انجام شد. کالیبراسیون پس از SDR منجر به کالیبره شدن مرجع به حداکثر 16.75 fL/57.4 nits در اتاق تاریک تئاتر من شد. در صورت عدم استفاده از فیلتر WCG، کالیبراسیون HDR Post با 36.35 fL/124.57 نیت اندازه گیری شد. هنگامی که فیلتر برای WCG_HDR درگیر شد، کالیبراسیون در 25.76 fL/88.27 nits اندازه‌گیری شد – تقریباً 29٪ روشنایی کمتر، اگرچه این پوشش وسعت DCI-P3 را تا 92.79٪ در مقایسه با 69.93٪ DCI-P3 در زمانی که اینطور نیست به ارمغان می‌آورد. با استفاده از فیلتر هنگامی که در فضای رنگی Rec.709، پوشش SDR بدون فیلتر 93.2٪ Rec.709 بود، و با روشن بودن فیلتر هنگام استفاده از WCG_SDR، پوشش وسعت 115٪ Rec.709 بود.

خطاهای پس از کالیبراسیون بسیار کم و با توجه به نقطه شروع بسیار بهتر از حد انتظار بود. اجرای یک جستجوگر رنگ گسترده از بیش از 150 الگوی به طور متوسط 1.6 dE و حداکثر 4.7 dE که به 100٪ اولیه اشباع قرمز، سبز و آبی نسبت داده می شود، منجر شد. تمام نقاط دیگر یا کمتر از 1 dE یا کمی کمتر از 2 dE بودند. نتایج پس از کالیبراسیون برای HDR نیز خوب و بسیار بهتر از حد انتظار بود. با این حال، کالیبراسیون HDR به استفاده از WCG_HDR یا HDR بستگی دارد. بدون استفاده از WCG_HDR، پروژکتور راهی برای حرکت سبز به هدف مورد نظر ندارد و بسیار دور از محور قرار می گیرد  تقریباً بین سبز و زرد. اگر کاربر استفاده از WCG_HDR را انتخاب کند، می‌توان آن را به هزینه مقداری نور خروجی اصلاح کرد.

یکی از مشکلاتی که با UHD55 داشتم که واقعاً دوست دارم برطرف شود این است که وقتی هر منوی روی صفحه نمایش داده می‌شود، باعث پرش ویدیو می‌شود. این با دکمه های روی دستگاه یا کنترل از راه دور اتفاق می افتد. که آزاردهنده است، اگرچه وقتی همه چیز به درستی تنظیم شد، واقعاً نیازی به استفاده از کنترل از راه دور نداشتم.

دستگاه هایی که برای بررسی کالیبراسیون پست محتوا استفاده کردم AppleTV، FireTV، پخش کننده بلوری Oppo UDP-203 بودند.

مشاهده 1080p/SDR.

من مشاهده کالیبراسیون پست خود را با Castlevania، “Season 4 Episode 9: The Endings” در Netflix از طریق AppleTV شروع کردم. این قسمت به دلیل انیمیشن و اتحاد دوباره ترور، سیفا و آلوکارد یکی از موارد مورد علاقه من است. صحنه ای که Sypha و Trevor وارد می شوند، روشن و پر جنب و جوش است و بسیار خوب نمایش داده شد. رنگ ها در همه موارد دقیق و به درستی اشباع شده بودند، از انفجارهای Sypha گرفته تا انفجارهای ساخته شده از تروور مورنینگ استار تازیانه گرفته تا تله پورت آلوکارد با تصویر قرمز رنگش. حرکت نیز به طرز شگفت انگیزی خوب بود. من در هیچ یک از صحنه‌های مبارزه هیچ اثری از لرزش یا اثر اپرا ندیدم. من صادقانه می گویم که خارج از بازی، حوزه دیگری که UHD55 واقعاً می درخشد، در انیمیشن است.

در مرحله بعدی برای مشاهده SDR، Rogue One: A Star Wars Story را در BluRay از طریق Oppo 203 تماشا کردم. در طول این مشاهده، من عمدتاً روی رنگ پوست تمرکز کردم. هنگامی که کرنیک فرود آمد تا گالن را از بین ببرد، رنگ پوست در تمام شخصیت‌های Galen، Krennic، Jyn و Lyra طبیعی به نظر می‌رسید. هر کدام میزان مناسبی از اشباع و قرمزی در چهره خود داشتند و ظاهری طبیعی ارائه می دادند. یونیفرم کرنیک با ظاهری بسیار تمیز و بدون تغییر رنگ ارائه شد. شاخ و برگ سبز رنگ درست بود و به خوبی اشباع شده بود. صحنه واقعاً خوب به نظر می رسید و نشان می داد که UHD55 چقدر در محتوای SDR و Rec.709 خوب عمل می کند.

مشاهده سه بعدی 1080p/SDR.

برای این بخش، Transformers: Dark of the Moon را در BluRay سه بعدی از طریق Oppo 203 تماشا کردم. در طول کل سکانس آغازین که نبرد بین Autobots و Decepticons را در فضا نشان می داد، تصویر عمق خوبی داشت و واقعاً هیچ تداخلی نداشت. زباله‌هایی که از کشتی‌ها به سمت صفحه پرواز می‌کنند و همچنین زمانی که کشتی روی ماه سقوط می‌کند، بدون اینکه در نحوه نمایش آن بسیار تهاجمی باشد، احساس عمق می‌دهد. رنگ نسبتا دقیق به نظر می رسید و تصویر روشن بود حتی زمانی که عینک DLP فعال است. به طور کلی یک تجربه تماشای سه بعدی دلپذیر بود و در هیچ نقطه ای احساس نکردم که هنگام تماشا به اندازه کافی روشن نیست.

مشاهده UHD/HDR.

انتخاب بعدی من The Witcher، “Season 2 Episode 3: What is Lost” در نتفلیکس از طریق FireTV بود. دلیلی که من این قسمت را انتخاب کردم به دلیل روشن بودن کلی APL (متوسط سطح تصویر) صحنه های فضای باز بود، به ویژه زمانی که سیری در حال تمرین است و دوره آموزشی ویچر را می گذراند، و همچنین زمانی که او صبح ها قبل از صبحانه تمرین می کند. صحنه‌ها به خوبی ارائه می‌شدند، اگرچه عمق مشخصی نداشتند و صاف به نظر می‌رسیدند. هنگام استفاده از حالت تصویر HDR، اشباع نیز اندکی خاموش بود. سپس به WCG_HDR تغییر مکان دادم، که عمق را به تصویر برگرداند – اگرچه روشنایی واقعاً ضربه خورد، همانطور که در برف و در آسمان در پس‌زمینه بسیار مشهود بود. همه جزئیات در ابرها حل نمی شوند. هر چند بد به نظر نمی رسید و برای یک پروژکتور ارزان قیمت قابل احترام بود. فقط می دانستم که جزئیاتی را که قبلا دیده بودم از دست داده ام.

گتسبی بزرگ در 4k BluRay از طریق Oppo 203 فیلم بعدی من بود. این فیلم متأسفانه همان مسائل The Witcher را به نمایش گذاشت. هنگام مشاهده این تصویر در حالت تصویر HDR، روشنایی و سرزندگی خوبی داشت، اگرچه ظاهری صاف و فاقد عمق واقعی داشت. تغییر به حالت WCG_HDR عمق را بازیابی کرد اما منجر به قربانی شدن در روشنایی و برجسته شد. این زمانی که نیک کاراوی (توبی مگوایر) به اولین مهمانی گتسبی (لئوناردو دی کاپریو) می رود و برای اولین بار با گتسبی ملاقات می کند و آتش بازی در حال انجام است، آشکارتر بود. در حالت تصویر HDR مقدار مشخصی از اشباع از شخصیت‌ها وجود نداشت، اگرچه لباس‌های تزئین شده با جواهرات واقعاً نمایش HDR خوبی با برجسته‌سازی‌های دیدنی خوب داشتند. هنگام جابجایی به WCG_HDR، مقداری عمق به تصویر بازگشت، هرچند که هایلایت های خاص تاثیر مشابهی نداشتند.

ورود به 4k BluRay فیلم بعدی من از طریق Oppo 203 بود. صحنه ای که در اینجا روی آن تمرکز کردم، جایی بود که دکتر بنکس (ایمی آدامز) ابتدا نزدیک شد و به کشتی رفت. این یک صحنه تاریک است و برای بسیاری از نمایشگرها چالش برانگیز است. در واقع اشباع در هنگام تماشای Arrival مشکلی نبود و هر دو حالت تصویر HDR تصویر خوبی ارائه می‌کردند، اگرچه WCG_HDR عمق بیشتری در تصویر داشت. تنها چیزی که هر دو حالت تصویر با آن مشکل داشتند، حل کردن جزئیات چالش برانگیز سایه بود. به عنوان مثال، هنگامی که خدمه برای اولین بار به کشتی نزدیک می شوند، مقدار مشخصی از جزئیات وجود دارد که باید در خود کشتی دیده شود، با این حال، UHD55 نتوانست این جزئیات سایه را به طور کامل حل کند و فقط جزئیات را در لبه های بیرونی حل کرد. کشتی در حالی که وسط آن فقط سیاه شده بود. این موضوع در زمانی که آنها داخل کشتی بودند و قناری را در قفس خود می گذاشتند نیز مشاهده شد. برخی از جزئیات سایه در امتداد دیوارها و در گوشه و کنار گم شد. با این حال، صحنه هنوز بسیار قابل تماشا بود، زیرا این ماده بسیار تیره است و بسیاری از پروژکتورها برای نشان دادن این محتوا با مشکل مواجه می شوند. من حتی دیده‌ام که نمایشگرهای مستقیم برای نشان دادن این موضوع به درستی تلاش می‌کنند، زیرا یا خیلی بلند شده یا خیلی تاریک است. بنابراین، می‌توانم بگویم که با توجه به مواد، UHD55 در مواردی که قادر به حل آن بود، به خوبی عمل کرد.

بازی 4K/60 و 1080P/120.

در حین بازی من ترجیح دادم از ورودی HDMI 1 استفاده کنم و Enhanced Gaming را فعال کنم. من با Devil May Cry 5 در Xbox Series X شروع کردم که با سرعت 4K/60 هرتز در HDR اجرا می شود. بازی در طول گیم پلی پاسخگو بود و من احساس نمی کردم که هیچ ورودی از دست رفته است. نرو سریع بود و جاخالی دادن و حرکت از دشمن به دشمن دیگر احساس می‌شد. با این حال، چیزی که من متوجه شدم کمبود عمق در تصویر و همچنین خاموش بودن مقداری اشباع در قسمت‌های مختلف تصویر بود. Devil May Cry رنگ‌های نئونی زیادی دارد که به دلیل عدم توانایی در استفاده از حالت تصویر WCG، همانطور که من عادت به دیدن آنها در یک صفحه نمایش HDR خوب دارم، نشان داده نمی‌شوند. سپس به ورودی HDMI 2 تغییر مکان دادم و از حالت تصویر WCG_HDR استفاده کردم. این تصویر را به چیزی که انتظار داشتم نزدیک‌تر کرد، هرچند که با تأخیر ورودی بالاتر، کمی تاخیر در ورودی‌ها و پیمایش منو احساس کردم. بسته به بازی، این حالت ممکن است کافی باشد، اگرچه برای بهترین زمان پاسخ، فکر می‌کنم استفاده از بازی پیشرفته برای اکثر بازی‌ها ارزشش را دارد و فقط در بازی‌های سینمایی با سرعت پایین‌تر می‌توانم از حالت تصویر WCG با HDR رندر بهتر آن استفاده کنم.

Optoma UHD55 با جزئیات سایه تاریک در Arrival مشکل داشت، اما همچنان یک تصویر قابل تماشا را ارائه داد. (اعتبار عکس: Paramount Pictures)

بازی Forza Horizon 5 بر روی کامپیوتر با سرعت 1080p/120 هرتز آخرین بازیی بود که بازی کردم. این بازی یکی از مواردی بود که من بین حالت های تصویر HDR و WCG_HDR زیاد رفت و آمد کردم. تأخیر افزایش یافته به اندازه کافی آسان است که در بازی هایی مانند این به آن عادت کنید و ارزش آن را دارد که تأثیر کامل پالت رنگ پر جنب و جوش مورد استفاده در مناطق محلی را داشته باشید. البته، اگر برای زمان‌های رکوردشکنی مسابقه می‌دهید، بازی پیشرفته بسیار کلیدی است. همچنین، روشنایی اضافی که هنگام عدم استفاده از حالت WCG_HDR دریافت می کنید نیز خوب است. با این حال، به طور کلی، بازی در هر حالت به خوبی بازی می کرد و عالی به نظر می رسید.

نتیجه

Optoma UHD55 مناسب برای بازی با صفحه نمایش بزرگ است و با محتوای سینمایی نیز به خوبی عمل می کند. با قیمت جذاب و برخی از کمترین تأخیر ورودی بازی که می توانید پیدا کنید  حتی در بین فناوری های نمایش مستقیم مانند LCD  انتخاب بسیار مناسبی است. عملکرد خارج از جعبه می تواند کمی بهتر باشد، اما با یک کالیبراسیون، به خوبی شماره گیری می شود و می تواند به طور خاص برای SDR کاملا دقیق باشد. HDR می تواند کمی بهتر باشد، اما بد نیست.

مشکلاتی که بیشتر گیمرهای هاردکور خواهند داشت عدم وجود HDMI 2.1 (که در حال حاضر برای همه پروژکتورهای DLP مصرف کننده رایج است) و پیکربندی غیرمعمول اتصال ویژگی بازی پیشرفته به HDMI 1 است که منجر به عدم امکان استفاده از آن در کنار تصویر WCG می شود.

حالت های متصل به ورودی HDMI 2.

کاربرانی که می‌خواهند دقیق‌ترین حالت‌های تصویر برای بازتولید مناسب محتوای HDR و همچنین کمترین تأخیر ورودی موجود را داشته باشند، باید انتخاب کنند. با این حال، یک گیمر معمولی‌تر ممکن است اهمیتی نداشته باشد.

اندازه گیری ها

روشنایی.

Optoma UHD55 دارای 3600 لومن است. روشن ترین حالت تصویر در SDR روشن و در HDR حالت تصویر HDR بود. در SDR، این حالت تصویر 2746 لومن را اندازه‌گیری می‌کند که 76.27 درصد از مشخصات با رتبه 3600 Optoma است و متأسفانه 3.72 درصد خارج از تحمل 20 درصدی مشخصات ISO21118 است.

تنظیمات حالت روشنایی ECO و ECO+ یکسان بود و منجر به کاهش 35 درصدی نور شد. Dynamic و Bright یکسان اندازه گیری کردند و بین دو حالت روشنایی کاهش نور نداشتند. هنگام درگیر کردن فیلتر حالت تصویر WCG، کاهش 29.1٪ در خروجی نور اندازه گیری شد.

SDR MODE DYNAMIC/BRIGHT ECO/ECO+
Cinema 1,767 1,148
HDR Sim 1,627 1,057
Game 1,161 754
Reference 635 412
Bright 2,745 1,784
ISF Day 1,764 1,146
ISF Night 647 420
WCG_SDR 1,252 813
HDR MODES
HDR 1,287 836
WCG_HDR 911 592

کاهش نور لنز زوم.

افت نور Optoma UHD55 هنگام جابجایی از موقعیت بزرگنمایی گسترده به طولانی ترین موقعیت تله فوتو، 5.90٪ بود.

یکنواختی روشنایی

Optoma UHD55 که یک تصویر مورب 100 اینچی را نمایش می‌دهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازه‌گیری شده 59 درصد در زوم زاویه باز و 67 درصد در زوم تله فوتو شد. روشن ترین بخش صفحه نمایش بخش پایین وسط و کم نورترین قسمت بالا سمت چپ بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه تمام سفید کمی محسوس بود اما در مشاهده محتوا آزاردهنده نبود.

صدای فن

Optoma صدای فن را برای سطح نویز معمولی 26 دسی بل و در حداکثر سطح نویز 28 دسی بل ارزیابی می کند. با استفاده از نرم افزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، سطح نویز محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA است. Optoma UHD55 در دسی‌بل زیر برای SDR و HDR، در حالت‌های روشنایی زیر، از فاصله تقریباً 4.5 فوتی از دریچه‌های اگزوز واقع در سمت چپ، جلو سمت راست و بالا هنگام نصب روی میز اندازه‌گیری شد.

SDR/HDR

ECO: 34.7dB
Dynamic: 37.2dB
ECO+: 37.4dB
Bright: 38.1dB

اندازه‌گیری‌های زیر در حالت روشن تقریباً انجام شد. 4.5 فوت دورتر.

سمت چپ: 39.7 دسی بل
سمت راست: 38.7 دسی بل
بالا: 39.1 دسی بل

تاخیر ورودی

اندازه گیری تاخیر ورودی هنگام استفاده از بازی پیشرفته در ورودی HDMI 1 به شرح زیر ثبت شد:

1080p/60 = 17ms
1080p/120 = 7ms
1080p/240 = 4ms
2160p/60 = 16ms

این اندازه‌گیری‌ها دقیقاً کمتر از اندازه‌گیری‌های منتشرشده Optoma برای UHD55 انجام شد یا به آن رسید.

اتصالات

  • HDMI 2.0a (x2; HDCP 2.2)
  • VGA (x1; YPbPr/RGB)
  • USB 2.0 type A (x3; 1 x 5V power delivery/service; 2x media playback)
  • RJ45 LAN 100 base Tx
  • RS-232C
  • 1 Mini Jack (3.5 DC12v trigger)
  • 2 Mini Jack (x1 3.5mm Audio In; x1 3.5mm Audio Out)
  • S/PDIF (x1 Optical output)

تنظیمات کالیبره شده

تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.

تنظیمات SDR

Display Mode: Reference

Wall Color: Off

محدوده دینامیکی

Auto

Brightness: 2
Contrast: -3
Sharpness: 10
Color: -4
Tint: 0
Gamma: 2.4

تنظیمات رنگ

Brilliant Color: 1

Color Temperature: D65

تطبیق رنگ

سفید (RGB) -17/-13/-1

قرمز (HSL) -1/0/-9
سبز (HSL) 16/7/-5
آبی (HSL) 10/3/0
فیروزه ای (HSL) 25/3/2
زرد (HSL) 22/-5/-9
سرخابی (HSL) -24/2/2

RGB Gain/Bias
R Gain: 2
G Gain: -4
B Gain: -6
R Bias: -3
G Bias: 0
B Bias: 0

ColorSpace: خودکار

حالت روشنایی: روشن

تنظیمات HDR

حالت نمایش: HDR

محدوده دینامیکی
HDR/HLG: خودکار
حالت تصویر HDR: روشن
حالت تصویر HLG: N/A
روشنایی HDR: 9

Brightness: -3
Contrast: 0
Sharpness: 10
Color: 35
Tint: 0
Gamma: N/A

تنظیمات رنگ
رنگ درخشان: 7

دمای رنگ: D65

تطبیق رنگ
سفید (RGB) -1/-4/17
قرمز (HSL) -10/1/18
سبز (HSL) 0/0/20
آبی (HSL) -8/-5/20
فیروزه ای (HSL) 8/34/15
زرد (HSL) 16/-12/9
سرخابی (HSL) 22/-2/15

RGB Gain/Bias
R Gain: 0
G Gain: -3
B Gain: 1
R Bias: 0
G Bias: -2
B Bias: -2

ColorSpace: خودکار

حالت روشنایی: روشن

حالت نمایش: WCG_HDR
رنگ دیوار: خاموش

محدوده دینامیکی
HDR/HLG: خودکار
حالت تصویر HDR: روشن
حالت تصویر HLG: N/A
روشنایی HDR: 9

Brightness: -1
Contrast: 1
Sharpness: 10
Color: 0
Tint: 0
Gamma: N/A

تنظیمات رنگ
رنگ درخشان: 9

دمای رنگ: D65

تطبیق رنگ
سفید (RGB) 0/-3/-14
قرمز (HSL) 12/-4/0
سبز (HSL) -20/-8/15
آبی (HSL) -7/-14/15
فیروزه ای (HSL) -21/-19/10
زرد (HSL) -20/-6/15
سرخابی (HSL) 11/-17/10

RGB Gain/Bias
R Gain: 1
G Gain: -3
B Gain: 1
R Bias: 0
G Bias: 0
B Bias: 0

ColorSpace: خودکار

حالت روشنایی: روشن

منبع:  projectorcentral